Jedenáct let působí v Podbořanech továrna Logit nadnárodní skupiny Radici Group.

Společnost byla první, která v okrese Louny vyrostla po roce 1989 „na zelené louce“. Ve své době byla společnost také největším zahraničním investorem v okrese Louny. A jak se jí daří teď? Zeptali jsme se ředitele Logitu Martina Chlupa.

Kolik zaměstnanců společnost Logit v současné době zaměstnává, jak se na tom projevila krize?
Zaměstnáváme nyní více než 230 lidí, z toho na dělnických pozicích kolem dvou set. Po snížení počtu v loňském roce zapříčiněného poklesem výroby v důsledku finanční krize jsme se letos znovu dostali na počty, které jsme měli před nástupem krize. V roce 2008 byl počet zaměstnanců cca 210. V současné době žádné další pracovníky nenabíráme, ale očekáváme další nárůst výroby začátkem příštího roku.

Jak se v Logitu projevila krize ve výrobě?
Samozřejmě se ani nám celosvětová krize nevyhnula. Pocítili jsme ji koncem roku 2008, kdy zkrachoval jeden z našich velkých odběratelů v Belgii. Nejhorší obdobím pro nás byl přelom roku 2008 až 2009, kdy si nikdo netroufal odhadnout, jaký bude objem výroby. Velká většina našich zákazníků objednávala vlákna pouze na měsíc dopředu. Tak jako v ostatních odvětvích i u nás došlo k poklesu poptávky, snížili jsme výrobu o 20 až 25 procent. Současně s tím jsme také snížili počet našich zaměstnanců. Omezili jsme dodávky na některé trhy, které pro nás již nebyly prioritou. Nastartovali jsme projekt na zvyšování kvality. Všechna tato opatření nám umožnila, že firma dokázala bez větších problémů rok 2009 ustát a v roce 2010 jsme postupně znovu navyšovali objem na úroveň před krizí.

Počítá společnost Logit v Podbořanech v nejbližší době s rozšířením výroby nebo naopak poklesem?
V souvislosti s krizí došlo na evropském trhu k několika podstatným změnám – tou nejdůležitější pro nás je to, že někteří naši velcí konkurenti krizi nepřežili a další se rozhodli, že se z evropského trhu stáhnou. Tato situace výrazně urychlila naše plány na expanzi na nové trhy – zejména německý trh je pro nás velmi zajímavý a soustředíme velké úsilí na to, abychom uspěli. Počítáme s tím, že začátkem příštího roku (konec ledna, začátek února) by mělo dojít k dalšímu navýšení výroby a děláme vše pro to, abychom byli připraveni. Zatím nemohu říci, jakým způsobem se toto navýšení odrazí v počtu zaměstnanců, neboť nyní jsou naše kapacity dostatečné.

Co společnost Logit v Podbořanech v současné době vyrábí?
Zabýváme se zpracováním syntetických vláken zejména do koberců. Jsme jediným závodem v rámci celého koncernu Radici Group, který se zabývá zpracováním kobercových vláken. Naši zákazníci vyrábějí koberce, které lze najít jak v domácnostech po celé Evropě, tak v kancelářích a luxusních hotelech, například hotel PUPP v Kalových Varech, v budově opery v Hamburku, v hotelu Hilton v Barceloně, v Disneylandu v Paříži a dalších. Zpracováváme i vlákna do automobilového průmyslu. Výrobky Radifloor® Automotive lze najít v například v automobilech značek Volvo, Jaguar, BMW, Audi, Bentley a Mercedes.
Sto procent naší produkce z Podbořan jde na export – mezi hlavní trhy patří země Beneluxu, Francie, Německo, Velká Británie, Rusko a nově také Polsko. V posledním roce se snažíme rozšířit náš sortiment o vysoce kvalitní přízi určenou zejména pro německý trh a dále i barevnou přízi, o kterou je na trhu veliký zájem.