Úmorné běhání po úřadech, handrkování s úředníky, ztráta času kvůli několika potřebným dokumentům – to vše by se mělo v budoucnu změnit. V Česku totiž vzniká síť informačních míst Czech Point, tedy jakási brána mezi podnikateli a úřady.

Výpisy najednou

Projekt Czech Point spustila vláda od dubna letošního roku. Zatím funguje několik vybraných míst. Jeho cílem je usnadnit nejen podnikatelům, ale i lidem styk s úřady. Časy, kdy si člověk musel vzít dovolenou, aby si stihl vyřídit všechny potřebné dokumenty, jsou snad konečně pryč.

Přes Czech Point je možné zatím získat výpis z obchodního rejstříku, výpis z katastru nemovitostí a živnostenského rejstříku. Do budoucna se počítá i s vydáváním výpisu z rejstříku trestů.

Vládní projekt Czech Point ale předběhla Hospodářská komora. Její pobočka v Ústí nad Labem totiž vydává výpisy z obchodního rejstříku také. „Pro vydání výpisu není potřeba ani občanský průkaz, ani žádný jiný doklad,“ uvedl její předseda Zbyněk Pěnka. Vytištění a ověření jedné stránky výpisu stojí padesát korun. V budoucnu by výpisy měly vadávat i Okresní hospodářské komory.

„Počítáme s tím, že k tomu dojde ještě letos, technicky jsme na to vybaveni,“ tvrdí mluvčí Hospodářské komory Viktorie Plívová.

Přidala se pošta

Vlastní projekt na vydávání výpisů z obchodního rejstříku spustila na počátku dubna také Česká pošta. Výpis ovšem zatím vydávají jen některé pobočky. „Ulevili jsme tím soudům,“ říká mluvčí České pošty Dita Václavíková. Podle ní zatím ale nelze na poštách tisknout katastrální mapy. „Zatím na to nemáme technologii,“ dodala mluvčí s tím, že i pošta do budoucna uvažuje o vydávání dalších výpisů. Zatím tu běží až do června zkušební provoz. Na poště vyjde výpis dráž, lidé za jednu stranu zaplatí 85 korun. Výpis lidé dostanou na počkání.