VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Divadelní podzim se utkal s hloupostí doby

Sasko/ČR - Beznadějně vyprodanou premiérou svěží moderní inscenace komické opery Gioacchina Rossiniho Lazebník sevilský vyvrcholil na scéně Landesbühnen Sachsen v Drážďanech-Radebeulu dvoutýdenní česko-německý festival Divadelní podzim organizovaný již každoročně pořadateli letního Festivalu uprostřed Evropy.

20.10.2012
SDÍLEJ:

Severočeský balet se na česko-německém festivalu Divadelní podzim prezentoval klasickými tanečními miniaturami.Foto: Klára Kovaříková

Mezinárodní publikum přehlídky vřele přivítalo také baletní soubor Severočeského divadla v Ústí nad Labem, loutkoherce z Divadla rozmanitostí Most, Západočeského divadla v Chebu a Docela velké divadlo z Litvínova.

Něžné vystoupení baletu sklidilo ovace

Severočeský balet se prezentoval kyticí kultivovaných, vesměs klasických tanečních miniatur, často s vlastní choreografií, od Čerepinova Grande Valse ve stylu rokokových porcelánových figurek přes půvabně vášnivou Chopinovu Dámu s kaméliemi, pierotovskou Královnu loutek Josefa Bayera po přízračnou Wagnerovu Večerní hvězdu. Ve spíše drsném experimentálním německém divadle působilo něžné vystoupení Ústeckých jako zjevení a sklidilo vděčné ovace.

Šokující satira

Nebetyčným protipólem české nostalgie bylo expresivní taneční studio BodyTalk excentrické choreografky Jošiko Wakiové z Kolína nad Rýnem s neuvěřitelně pronikavou satirou „Útok vražedných kytar" dokonale zesměšňující patos současné popkultury vzývající „sex, drogy a rock´n´roll". Pro diváky střední generace, kteří vyrůstali pod tímto mýtickým vlivem, bylo šokující hudebně-tanečně-činoherní představení současné umělecké generace z Porýní skutečnou vnitřní očistou a osvobozením.

Pomocí minima výtvarně velmi vytříbených prostředků typu třpytící se a křehce praskající bublinkové fólie, spodního prádla a bot, pojízdného věšáku s ramínky, skla, vody, riffující elektrické kytary a samozřejmě živých lidských těl z bizarností na pódiu silně promluvil nejsoučasnější duchovní přesah: Jaká věčnost dnes? Kdo by chtěl žít věčně tak idiotský život?

Půvabná klauniáda s kouzly a loutkami

Mostecké Divadlo rozmanitostí nadchlo německé děti svou loutkohoreckou pohádkou „Dva střevíčky pro Popelku" nastudovanou v němčině a s českými písničkami. Půvabná klauniáda oslavující v době počítačových her kouzlo loutek a fantazie tak zaujala, že zářící malí diváci zůstali s dřevěnými herci a kulisami i po představení a důkladně si je prohlédli i osahali.

Stejně vřele přijala německá mládež i Docela velké divadlo Litvínov s výpravnou taneční podívanou „Šípková Růženka" dokonale těžící z romantické hudby Čajkovského, i loutkoherce a muzikanty Západočeského divadla Cheb s představením „V osm u archy", tentokrát simultánně tlumočeným dětem do sluchátek, vtipně parafrázujícím starověký biblický příběh o potopě světa. Jak to s tím Bohem vlastně je, ptá se v něm pár tučňáků pašujících v arše tajně do budoucnosti třetího kamaráda.

Klasický Faust

Podobnou otázku zcela jinak položila dospělým divákům fascinující dramatizace klasického Goethova opusu „Faust", s níž na přehlídce hostovalo Německo-lužickosrbské lidové divadlo z Bautzen. Magickou řečí divadla otřásli herci publikem, když pomocí geniálního nadčasového textu a vědecky současné technokratické scény nekompromisně odhalili zrůdnou absurditu zla v lidském srdci, jeho děsivé důsledky i záchranu ve zdánlivě iracionální naději a čistém božím ideálu.

I diváci se zapojili do představení

Neméně slavným Goethovým textem bylo inspirováno také představení Divadla Plauen-Zwickau „Werther". Kdo tento román nečetl a kdo nebyl nikdy šíleně zamilován, mohlo se mu zde stát, že nezůstane správně „cool" a zamiluje se beznadějně do hlavní představitelky Lotte, exotické Julie Rani. Podobně jako Werther, který svůj cit neunese a dobrovolně odchází ze života, ale i jako Lotte, Wertherovu lásku opětující, ale odsouzená prožít dlouhá leta v konvenčním manželství.

Dramaturgie divadla oslovila před inscenací diváky a ti napsali své milostné příběhy do dopisů, které herci na počátku představení ve výňatcích citují.

Výsměch hlouposti jako finále na závěr

Velkolepým finálem drážďanského ročníku česko-saského Divadelního podzimu byla premiéra jejího hostitelského divadla Landesbühnen Sachsen Rossinho Lazebník sevillský. Vesměs noví hudebníci a pěvci divadla s velkou chutí předvedli ve výtvarně velmi kultivované současné výpravě klasické komické dílo v celé jeho hudební originalitě, ironii a zábavnosti, když se spolu s autorem i diváky přehlídky dosyta vysmáli naší lidské hlouposti, dnes jako dříve tak okázale halasící a důležitě se rozpínající.

Zpracovali Tomáš Kábrt a F. Řezáč

Autor: Redakce

20.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

K nehodě u Divic letěl vrtulník, auto skončilo na boku

Lanovka na Klínovci se tento víkend už nerozjede.

Sezona na Klínovci skončila, o víkendu se tam už lyžovat nebude

Před radnicí v Žatci se bude odpoledne tančit

Žatec – Tradiční akci pořádá k Mezinárodnímu dni tance tamní Základní umělecká škola.

AUTOMIX.CZ

Jak snížit spotřebu auta? Není to složité, těmto mýtům ale nevěřte

Spotřeba je dlouhodobě jednou z nejsledovanějších vlastností automobilů. Řidiči jí dokonce často podřizují svůj jízdní styl, volbu pneumatik, ale i výběr vozu jako takového. Ale opravdu víte, jak jezdit co nejúsporněji?

Na náměstí v Žatci se chystá na sobotu farmářská slavnost

Žatec – Zájemci ve stáncích najdou regionální produkty, navíc bude vystavena zemědělská technika. Chybět nemají ani hudební vystoupení. 

Výstavbu dálnice D7 nezdržují ekologičtí aktivisté. Přesto ji staví déle než D8

Ústecký kraj /HLASUJTE/ - Ústecký kraj by po státu chtěl, aby na silnici pro motorová vozidla převedl i komunikaci I/13. Chce z ní mít čtyřproudovku. Spojuje totiž v kraji všechna statutární města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies