VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nezapomínejte v parnech doplňovat tekutiny

Určitě jste tu a tam zaznamenali, kolik tekutin se doporučuje denně přijmout, ale pravděpodobně už netušíte, že například ženy jsou citlivější na pokles vody v těle, nebo že nárazové pití není úplně to nejlepší pro náš organismus.

5.7.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: shutterstock.com

Správný pitný režim vám může pomoci v boji s přebytečnými kily. Dostatek tekutin totiž přispívá k optimálnímu fungování metabolismu a odvodu toxických látek z těla.

Co možná o pitném režimu nevíte

Nedávná studie prokázala, že ženy jsou citlivější na pokles vody v těle, i když nemají pocit žízně. Při zátěži se ženské tělo rychleji dehydratuje. Ženy mají méně svalů (tudíž i menší podíl vody ve svalech), a proto si tělo musí brát při fyzickém výkonu více vody z oběhu.

Není pravda, že před sportem by se nemělo pít. Vhodné je se před výkonem napít postupně několikrát v menších objemech, například 4 × 100 ml. Zvolit však můžete jako zdroj tekutin i šťavnaté ovoce. Náročnou fyzickou aktivitu podpoří také nápoje slazené cukrem.

Při horečce bychom toho měli vypít více, protože horečnaté stavy způsobují dehydrataci organismu.

Litr slazené limonády je stejně kalorický jak porce vepřového řízku. Banán zase obsahuje více vody než zmrzlina.

Nedostatečný příjem tekutin může zapříčinit bolesti hlavy, zvýšit únavu, způsobit zácpu či nesoustředěnost.

Důležité zásady

Čas od času se objevují různé názory na to, kolik tekutin bychom měli denně přijmout a také v jaké formě. Přinášíme vám proto pro ujasnění pár základních a všeobecně uznávaných rad, jak by měl pitný režim správně vypadat:

Neexistuje žádné přesné pravidlo, kolik byste toho měli vypít. Potřeba tekutin závisí na počasí, vydané energii v práci či při sportu, hmotnosti, věku, složení stravy atd. Obecně však platí, že ideální je přijmout alespoň 1,5 - 2 litry tekutin denně, a to v létě i v zimě.

Denní dávku tekutin doplňuje i strava (mléčné výrobky, polévky, ovoce, zelenina). V parném létě je však vhodné přijmout více než dva litry tekutin.

Nárazové pití není vhodné, protože nadměrně zatěžuje ledviny a srdce. Proto je důležité pít pravidelně během celého dne.

Základem pitného režimu by měla být čistá neperlivá voda. Vhodné jsou také bylinkové čaje, ředěné ovocné a zeleninové šťávy.

Pokud patříte mezi ty, kteří na pravidelný příjem tekutin zapomínají, mohou vám pomoci například filtrační konvice. Ty představují ideální příležitost, jak mít chutnou a čistou vodu z kohoutku stále po ruce, a také levně.

Určitě dobrým počinem je akce firmy Hyundai Aqua Optima, která díky každé prodané filtrační konvici věnuje jednomu dítěti v Etiopii čistou vodu na jeden měsíc.

Autor: Ludmila Veselá

5.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Adam Matouš z Předlic má malé zemědělské hospodářství a někdo mu bezdůvodně tráví zvířata.
8

Mladému chovateli z Předlic zabili lidé už desítky zvířat

Rezerva Tatranu v generálce na I. B třídu rozstřílela Vroutek 5:2.
28

Vroutek poslední přípravné utkání prohrál, v sobotu začíná v I.A třídě

Zadržený muž se oběsil v policejní cele v Žatci

Žatec – Pitva neprokázala cizí zavinění. Kriminalisté případ vyšetřují jako sebevraždu.

Kvůli havárii potrubí netekla voda v části Loun

Louny – Voda netekla v několika ulicích v západní části města.

Páchnoucí rybník plný bahna v Radíčevsi čeká oprava

Radíčeves u Žatce - Město Žatec připravilo revitalizaci vodní nádrže za 1,3 milionu korun v nedaleké Radíčevsi.

Tuny cenného kovu chtějí brát z úpatí hory. Už za čtyři roky

Teplicko - Těžba lithia na Cínovci by mohla začít v roce 2021. V plánu to má alespoň česká firma Geomet, která zde provádí průzkumy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení