Co do rozsahu sítí jde o největší vlastnickou vodárenskou společnost v České republice. K 31. 12. 2014 v regionu působnosti SVS vzrostla délka vodovodní sítě na 8 949 km (bez přípojek), počet vodojemů je 998 a úpraven vod 54. Kanalizační síť se prodloužila na 3 916 km (bez přípojek), počet čistíren odpadních vod je 196.

Ilustrační foto.Protože byla obnova majetku ještě před vznikem SVS dlouhodobě podfinancována, je dnes průměrně 60 % tohoto majetku za svou životností: konkrétně až 65 % vodovodních sítí, 58 % kanalizací, 44 % úpraven vody a 34 % čistíren odpadních vod. SVS je jako každý vlastník ve vodárenském oboru povinna realizovat Plán financování obnovy vodovodů a kanalizací, což je zákonem stanovený nástroj, který má zajistit životaschopnost majetku do budoucna. Náležitá obnova majetku je proto v SVS prioritou, ale zároveň i problémem číslo jedna.

V čem je problém?

Hlavní zdroj na obnovu vodohospodářského majetku, který musí sloužit i budoucím generacím, je cena vody. Z ceny vody však SVS jako vlastník majetku dostane pouze 33 %. Dalších 41 % dostává SčVK jako provozovatel a zbývajících 26 % je odváděno státu, a to formou DPH, daně z příjmu a řady dalších poplatků - za surovou povrchovou a podzemní vodu, za vypouštění vyčištěných vod z čistíren zpět do řek aj.

SVS dlouhodobě nevyplácí žádné dividendy a v souladu s obchodním zákoníkem a svými stanovami dává celých 95 % svého zisku (v r. 2014 to bylo 340,7 mil. Kč) do fondu reinvestic a 5 % do rezervního fondu.

Miliardové investice

V roce 2015 SVS realizuje investiční plán ve výši 1,25 mld. korun, z čehož jde na obnovu majetku cca 80 % investiční prostředků, což představuje 1 miliardu korun. Zbývající prostředky jsou určeny na strategické, tj. na zpřísňující se legislativou vyvolané investice.

Reálná potřeba investic do obnovy vodárenského majetku je však daleko vyšší, než jsou finanční zdroje. Propočty a analýzy jsou jednoznačné - za současného tempa budeme potřebovat na celkovou obnovu majetku 133 let. Co to znamená? Přes rok od roku rostoucí objem prostředků věnovaných na obnovu majetek SVS stárne.

Hledáme řešení

Je jasné, že cenu vody nelze zmrazit, protože by to přineslo omezení nebo zastavení tempa obnovy a riziko vybydlení majetku. SVS se snaží inkasované prostředky z ceny vody co nejefektivněji směrovat do obnovy.

Ilustrační foto.Provádíme k tomu analýzu, hodnocení a bodování stavu majetku, aby prioritu měl majetek nejstarší a v nejhorším stavu. SVS rovněž provedla organizační změnu v odboru správy majetku, která má umožnit efektivnější práci odboru v dohledu nad provozováním smluvního provozovatele i v oblasti majetkové správy.

Trvale hledáme rezervy i v dalších směrech, vedeni naším vnitřním regulačním prvkem, aby cena vody v regionu nadále zůstávala v hranicích sociální únosnosti pro obyvatele. Tím, že si stát z ceny vody bere celých 26 %, omezuje vlastníkům vodohospodářského majetku finanční prostředky potřebné na obnovu majetku.

Snížení DPH

Řešením by mohlo být využít pro vodu snížené sazby DPH, která je určená pro základní životní potřeby. Nejnižší zdanění vody má v rámci EU Německo, přičemž sazba 7 % se vztahuje pouze na pitnou vodu, protože voda odpadní zdanění nepodléhá.

Rovněž by bylo žádoucí, pokud by stát vybrané prostředky z ceny vody vracel zpět do rozvoje vodního hospodářství, především do ochrany vodních zdrojů a jejich kvality. Kvalitu surové vody jako nakupované vstupní suroviny pro výrobu pitné vody totiž stát u nás vodárenským společnostem negarantuje, takže je mnohdy problematická a úprava vody se pak vzhledem ke stále se zpřísňujícím požadavkům legislativy prodražuje.

„Objem investic na letošní rok vychází ze schváleného Podnikatelského záměru SVS do roku 2015 a zároveň zohledňuje zákonnou povinnost vlastníka k zajištění obnovy vodohospodářského majetku v souladu Plánem financování obnovy vodovodů a kanalizací. Je zřejmé, že objem prostředků na obnovu sice rok od roku roste, přesto s ohledem na stav našeho majetku není dostatečný. Této závažné problematice proto věnujeme stále větší prostor při jednáních s našimi akcionáři, starosty 458 měst a obcí Ústeckého a Libereckého kraje, s nimiž hledáme kompromisy na straně potřeb do obnovy majetku s ohledem na sociální únosnost ceny vody," dodává Ing. Bronislav Špičák, generální ředitel SVS.

Rozdělení investičních prostředků SVS v roce 2015 po okresech v rámci Ústeckého kraje je následující:
                                      obnova majetku investice           pro okres celkem (vč. strategických)
Chomutov 20 staveb…                 cca 98,4 mil. Kč                           101,1 mil. Kč
Děčín 20 staveb…                        cca 104 mil. Kč                           160 mil. Kč
Louny 21 staveb…                       cca 78,8 mil. Kč                           89,5 mil. Kč
Litoměřice 18 staveb…                 cca 67,5 mil. Kč                           91,7 mil. Kč
Most 21 staveb…                         cca 86,8 mil. Kč                         132,4 mil. Kč (vč. rekonstrukce ÚV Meziboří)
Teplice 23 staveb…                      cca 157 mil. Kč                          166,5 mil. Kč
Ústí n. Labem 14 staveb…            cca 72,9 mil. Kč                          77,4 mil. Kč

Některé stavby zahájené již loni přešly do letošního roku. Důvodem pro posun termínu dokončení staveb a finálních úprav povrchů komunikací byl začátek zimního období a ukončení provozu obaloven.

S tím souvisí nesouhlasné vyjádření jednotlivých úřadů a odborů dopravy ke zvláštnímu užívání místních komunikací, stejně tak nepovolení vstupu do komunikací ve správě SÚS a Krajských správ silnic v zimním období. Stavby proto byly v zimním období adekvátně „zakonzervovány" a práce na nich jsou nyní po spuštění provozu výroben živičných směsí opět zahajovány. Jde o tyto stavby, vč. termínu dokončení:

Okres Děčín: Jiříkov – dostavba splaškové kanalizace a rek. vodovodů (X/2015), Děčín Kamenická – rek. kanalizace a vodovodu (IX/2015)
Okres Louny: Postoloprty Mírové nám. – rek. kanalizace a vodovodu (V/2015), Černčice Havlíčkova a Smetanova ul. – rek. kanalizace a vodovodu (VI/2015)
Okres Chomutov: Blatno – rek. vodovodu (X/2015), Chomutov, Šafaříkova – rek. kanalizace a vodovodu (XI/2015),
Okres Most: Bečov – rek. ČOV (III/2015), Litvínov Žižkova ul. – rek. kanalizace a vodovodu (XI/2015), Meziboří – rek. úpravny vody (VI/2015)
Okres Teplice: Teplice, Bílinská – rek. kanalizace a vodovodu (V/2015), Hrob Duchcovská ul. – rek. vodovodu (III/2015), Hrob Verneřice – odstranění 2 kanalizačních výustí (VIII/2015), Dubí Cínovec – rek. ČOV (X/2015), Dubí Mstišovská – rek. vodovodu (III/2015), Duchcov Masarykova, G. Casanovy a nám. Republiky – rekonstrukce kanalizace a vodovodu (VI/2015)
Okres Ústí n. Labem: Ústí n. L. – dostavba splaškové kanalizace Strážky a přepojení ČOV Habrovice na kanalizační síť města Ústí n. L. (VIII/2015), Ústí n. L. Střekovské nábřeží, Třebízského – rek. kanalizace a vodovodu (V/2015).

Již od konce minulého a začátku letošního roku intenzivně soutěžíme, abychom začali stavby zařazené v rámci letošního investičního plánu realizovat hned zjara, a aby plnění plánu v průběhu roku bylo pokud možno rovnoměrné. Nyní jsou v realizaci nebo těsně před zahájením v okresech Ústeckého kraje tyto stavby, s termínem dokončení:

Okres Děčín: Chřibská U Mostu – rek. vodovodu (VIII/2015), Děčín ul. E. Krásnohorské – rek. vodovodu a kanalizace (VIII/2015), Děčín Dělnická ul. – rek. kanalizace a vodovodu (X/2015)
Okres Chomutov: Bílence u kostela – rek. vodovodu (V/2015), Kadaň Sokolovská ul. – rek. vodovodu a kanalizace (VI/2015), Chomutov Fibichova ul. – rek. kanalizace a vodovodu (VI/2015), Chomutov – rek. štěrbinové nádrže Dimitrovova a výtlačný řad na ČSOV Severní Pole (VI/2015), Strupčice – rek. ČOV (XII/2015)
Okres Louny: Žatec Dukelská ul. – rek. kanalizace (V/2015), Žatec ul. Branka – rek. kanalizace (V/2015), Louny ul. Na Losech – rek. vodovodu (VI/2015), Podbořany ul. Boženy Němcové – rek. kanalizace a vodovodu (VII/2015), Deštnice – úprava zdroje D2 (VII/2015), Vroutek – rek. ČOV (VIII/2015), Louny Jimlínská ul. – rek. přivaděče (X/2015)
Okres Litoměřice: Třebívlice Husova ul. – rek. kanalizace a vodovodu (VI/2015), Roudnice n. L. Vrchlického ul. – rek. kanalizace a vodovodu (VI/2015), Lovosice K. Maličkého – rek. kanalizace a vodovodu (VI/2015), Lovosice Příčná – rek. kanalizace a vodovodu (VI/2015), Roudnice n. L. Máchova a Komenského – rek. kanalizace a vodovodu (VIII/2015), Terezín – rek. historické kanalizace pod pevností (III/2016)
Okres Most: Patokryje U Srpiny – rek. vodovodu (V/2015), Bečov u ČOV – rek. vodovodu (VI/2015), Litvínov Rooseveltova a Kostelní – rek. kanalizace a vodovodu (VI/2015), Polerady u parku – rek. vodovodu (VI/2015), Most, U Věžových domů, Ve Dvoře a Obránců míru – rek. kanalizace a vodovodu (VI/2015), Most Vítězslava Hálka – rek. vodovodu (VII/2015), Bělušice – rek. ČOV (IX/2015)
Okres Teplice: Hostomice Ferrerova – rek. kanalizace a vodovodu (V/2015), Bílina Pražské předměstí II – rek. vodojemu (VI/2015), Bystřany Gen. Svobody – rek. kanalizace (VI/2015), Teplice Hřbitovní – rek. vodovodu (VI/2015), Bystřany ul. Husova, Havlíčkova a Komenského – rek. kanalizace (IX/2015), Teplice Heydukova – rek. kanalizace a vodovodu (IX/2015), Teplice Benešovo nám., Kapelní, U Radnice a Dubská – rek. vodovodu a kanalizace (X/2015), Teplice Jugoslávská – rek. vodovodu (X/2015), Teplice Alejní – rek. kanalizace a vodovodu (IX/2016)
Okres Ústí n. Labem: Žandov – rek. vodovodu (V/2015), Ústí n. L. – rek. vodojemu Branka I (VII/2015), Ústí n. L. Moskevská – rek. kanalizace a vodovodu (X/2015), Ústí n. L. Myslbekova, Purkyňova a Dobrovského – rek. kanalizace a vodovodu (X/2015)

„Rekonstrukce vodovodních a kanalizačních sítí, vedených převážně v komunikacích, je zpravidla spojena s dopravním omezením, prašností i hlučností. Uvědomujeme si tyto komplikace a snažíme se zvýšeným úsilím našich investičních pracovníků a činností dozoru stavby dosáhnout realizace staveb ve stanoveném termínu a v co možná nejlepší kvalitě i vysoutěžené ceně. Spolupracujeme s místně příslušnými médii i s našimi akcionáři, aby obyvatele o zahajovaných stavbách a s nimi spojených omezeních včas informovali," uzavírá Ing. Bronislav Špičák.