VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Nad Tiskými stěnami hodiny kroužil vrtulník

Tisá - Fotoreportér Deníku dokumentoval cvičení leteckých záchranářů severočeské policie a Zdravotní záchranné služby Ústeckého kraje.

26.4.2012
SDÍLEJ:

Záchranáři cvičili ve skalách v Tisé.Foto: DENÍK/Karel Pech

To ale byla pro obyvatele obce Tisá na Ústecku podívaná! Nad vyhlídkou v Tiských stěnách v úterý několik hodin kroužil vrtulník a na laně pod ním se prolínala černá s červenou. První velké společné cvičení tady měli příslušníci Policie ČR, letečtí záchranáři ze severočeské zásahové jednotky a specialisté Zdravotní záchranné služby Ústeckého kraje. Obě skupiny spolu začaly úzce spolupracovat v září loňského roku.

Proč na Tiské stěny právě v tento čas vyrazili?

Náročná příprava

„Je pravdou, že takováto cvičení se nedělají často, protože jsou velmi náročná na přípravu. Na toto cvičení trvala příprava měsíc. Mimo jiné bylo potřeba získat povolení obce a Správy Chráněné krajinné oblasti. Ale právě nyní začíná období, kdy se člověk může ve skalách do kritické situace dostat," vysvětluje instruktor Martin z policejní zásahové jednotky.

Letečtí záchranáři šest policistů a pět zdravotníků si během čtyř hodin vyzkoušeli tři varianty zásahu. Záchranu zraněného člověka pod skalou, na skále a uvízlého ve skále ve visu. Kooperovali při tom s posádkou vrtulníku Policie ČR typu Bell 412.

U policie úzká specializace

Jak říká policejní instruktor, u zásahové jednotky má specializaci na letecké záchranářství právě pouze oněch šest lidí, kteří se cvičení v Tisé zúčastnili. „Jde opravdu o velmi úzkou specializaci, která klade velké nároky na zdatnost," zdůrazňuje Martin, jehož lidé operují na území Ústeckého a Libereckého kraje, ale zasahují v případě potřeby po celé České republice. Policejní letecké záchranáře si mohou pamatovat například na Litoměřicku, kde zasahovali v srpnu 2002 během povodní. Odstřelení nebezpečných utržených lodí na Labi byla jejich práce.

Vysazovač na palubě vrtulníku

Jak to chodí na palubě vrtulníku při zachraňování osob, popisuje Radek Urban, letecký záchranář Zdravotní záchranné služby Ústeckého kraje:„Jeden z našich mechaniků může pracovat jako vysazovač, tedy člověk, který pouští lano, řídí provoz z paluby dolů, navádí pilota, diriguje záchranáře, řídí vyzvednutí postižené osoby z místa podvěsem nebo pomocí jeřábu. My na ZZS jeřáb nepoužíváme, takže cvičíme jen ten první případ."

Kontrolovat a zase kontrolovat

Na co si musejí dát letečtí záchranáři při činnostech, které provádějí, největší pozor? Nejdůležitější je vše před zásahem důkladně a několikrát zkontrolovat.

„Kontrolujeme se navzájem postroje a slaňovací pomůcky. Neustále, abychom včas zjistili, zda během akce nedošlo k jejich poškození," tvrdí Radek Urban.

Zatím půlroční spolupráce obou záchranářských skupin se ukazuje jako oboustranně prospěšná. Policista vždy slouží ve směně se zdravotníky, protože zdravovědu musí také ovládat. „Pokud nemají člověka na lano, letí náš. Pro jistotu do všech zásahů. Nikdy nevíte," říká Martin.

Autor: Ivo Chrástecký

26.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

K nehodě u Divic letěl vrtulník, auto skončilo na boku

Lanovka na Klínovci se tento víkend už nerozjede.

Sezona na Klínovci skončila, o víkendu se tam už lyžovat nebude

Před radnicí v Žatci se bude odpoledne tančit

Žatec – Tradiční akci pořádá k Mezinárodnímu dni tance tamní Základní umělecká škola.

AUTOMIX.CZ

Jak snížit spotřebu auta? Není to složité, těmto mýtům ale nevěřte

Spotřeba je dlouhodobě jednou z nejsledovanějších vlastností automobilů. Řidiči jí dokonce často podřizují svůj jízdní styl, volbu pneumatik, ale i výběr vozu jako takového. Ale opravdu víte, jak jezdit co nejúsporněji?

Na náměstí v Žatci se chystá na sobotu farmářská slavnost

Žatec – Zájemci ve stáncích najdou regionální produkty, navíc bude vystavena zemědělská technika. Chybět nemají ani hudební vystoupení. 

Výstavbu dálnice D7 nezdržují ekologičtí aktivisté. Přesto ji staví déle než D8

Ústecký kraj /HLASUJTE/ - Ústecký kraj by po státu chtěl, aby na silnici pro motorová vozidla převedl i komunikaci I/13. Chce z ní mít čtyřproudovku. Spojuje totiž v kraji všechna statutární města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies