Počet mrtvých při dopravních nehodách byl loni nezvykle vysoký. Jde přitom o naprostou ruletu nahodilosti bez zákonitostí.

Zesílené hlídky

Vysoký počet mrtvých na silnicích Ústeckého kraje v roce 2014 je spojen jenom s průměrným počtem nehod, při kterých došlo k úmrtím. Čili: Počet tragických nehod je průměrný, bohužel počet mrtvých prudce vzrostl kvůli vyššímu počtu zemřelých během jediné nehody.

Tak lze shrnout pohled plukovníka Jiřího Ušáka, vedoucího dopravní policie Ústeckého kraje, na nehody roku 2014.

„Nebýt toho, že chybí krátký úsek nedostavěné dálnice D8 a silnice R7, nebyly by přetíženy silnice č. I/30, I/7 a I/9. Přetížení silnic má ročně na svědomí při nehodách v průměru sedm životů," uvedl Ušák pro Deník již koncem loňského roku.

Dopravní policie kvůli zvýšenému počtu úmrtí zesílila hlídky na silnicích č. I/6 a č. I/7. Dva policejní passaty přistihly při nedodržování dopravních předpisů na tisícovku hříšníků za volantem.

Kromě toho mezi mimořádně zatížené nejrizikovější úseky patří silnice č. I/30 mezi Lovosicemi a Ústím nad Labem.

Ve špičce na silnici č. I/30 např. v ústecké Pražské ulici projíždí po objízdné trase nahrazující dálnici za hodinu přes 1000 vozidel.

Boj o silnice druhé třídy skončil

Podle Ušáka mezi významnou místní ochranu obyvatelstva patří opatření, kdy Ústecký kraj zakáže kamionům noční jízdy na silnici II/262 z Děčína do České Lípy.

Informoval o tom nedávno také vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jindřich Franěk. O zákaz více než půl druhého roku usilovaly obce z Ústeckého a Libereckého kraje.

„Zákaz nákladní tranzitní dopravy v nočních hodinách, tedy od 22. do 6. hodin je z mého hlediska rozumným opatřením. Není třeba za tím vidět nějaký oportunismus nebo populismus. Tranzitní doprava patří na silnice první třídy, o tom není třeba diskutovat. Pokud podle odhadů jezdí po silnici každou noc asi 250 kamionů, přes den je jich skoro dvakrát více, nelze se divit tomu, že obyvatelé měst a obcí si stěžují. Rozhodnutí Ústeckého kraje má proto svou logiku, vyplývající z hierarchie komunikací z hlediska jednotlivých typů dopravy. Silnice druhé třídy jsou vyhrazeny především pro dopravu v rámci okresů jednotlivých krajů," dodal Ušák.

Připomenul také, že nedochází k omezování řidičů, protože řidiči kamionů mají k dispozici silnici č. I/15 na Litoměřice nebo silnici č. I/13 mezi Libercem a Děčínem.

„Je to též signál zvyšující se spolupráce, protože se dva kraje domluvily na zákazu pohybu určitých vozidel na silnici protínající dva kraje," zdůraznil Ušák, ale zároveň dodal:

„Dalším krokem je také dostavba dálnice D8, vyšší využití silnic R35 a R7, některá dopravní omezení v Děčíně, nejen částečná opatření na silnici č. II/262 prosazená Ústeckým krajem. Velmi oceňujeme mimořádně vysokou míru spolupráce krajského úřadu s dopravní policií," zdůraznil vedoucí krajské dopravní policie.

Ušák je z hlediska blízké budoucnosti optimistou. Uvedl, že v okamžiku, kdy bude konečně dostavěna dálnice D8 a dokončena silnice R7, budou obě dopravní trasy představovat nadstandardně bezpečné komunikace.

Na řadě je též vnitřní zákazník

Krajská dopravní policie připravuje také řadu vylepšení pro tzv. vnitřního zákazníka dopravní policisty. Jako prevenci proti střetům s vozidly při vyšetřování dopravních nehod budou policisté vybaveni reflexními návleky na uniformy.

„Naše uniformy jsou tmavé a proto za šera a ve tmě na silnici jsou přídavné reflexní prvky nutností," přiblížil Ušák nová opatření policie.

Dopravní policisté budou mít také k dispozici skládací světelný sloup, který řidičům již na větší vzdálenost ukáže, že na silnici se děje něco mimořádného. Řidiči mohou s větším předstihem reagovat na situaci snížením rychlosti.