Dvacet kilometrů na jednom konci, dvacet kilometrů na druhém konci. A mezi tím chybí čtyřicet kilometrů. Tak vypadá v současné době rychlostní silnice R7 Praha – Chomutov.
Hotové jsou čtyřproudové úseky mezi Prahou a Slaným, na druhém konci mezi Bitozevsí na Žatecku a Chomutovem. Mezi nimi je potřeba dostavět zhruba 40 kilometrů vyjma krátkého obchvatu Sulce, jenž byl před několika lety postaven ve čtyřech pruzích.


Dostavba R7 vyjde na zhruba 15 miliard, stát ale peníze nemá. Navíc tato komunikace nepatří mezi dopravní priority současné české vlády, takže řidiči nemohou počítat s tím, že by se v nejbližších letech dostavěla.

O čtyři metry užší

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní řeší, jak na dostavbě silnice ušetřit. Jednou z možností je, že by se postavila užší. Nově dokončené úseky jsou široké 25,5 metru, zvažuje se, že by se silnice dostavěla o čtyři metry užší, tedy v šíři 21,5 metru. Užší by byly jízdní pásy i odstavný pruh.
ŘSD si na to nechala vypracovat technicko ekonomickou studii. „Studie, která posuzuje možnosti budoucího šířkového uspořádání silnice R7, byla dopracována v červenci. Následně jsme ji předali do centrální komise Ministerstva dopravy k rozhodnutí, v jaké kategorii bude příprava k realizaci pokračovat. Předpoklad projednání v komisi je v průběhu srpna,“ sdělil Jan Studecký, tiskový mluvčí ŘSD.


Pokud by se rozhodlo dostavět silnici R7 v šíři 21,5 metru stát by ušetřil nejen při výstavbě, ale i při přípravě stavby. Například při výkupech pozemků.
Krajní možností je dostavba na tzv. „vystřídaný“ třípruh. To je klasická dvouproudová silnice, v obou směrech se pak střídá třetí pruh.
Podobný problém řeší stát i v případě druhé rychlostní silnice, která protíná okres Louny, karlovarské R6. I ta je hotová na obou koncích, prostředních 80 kilometrů ale chybí. Desítky miliard na její dostavbu nejsou, i v tomto případě stát hledá úspory.

Stát hledá úspory


ŘSD si nechalo rovněž vypracovat studii. Doporučená je tzv. kombinovaná varianta. Ta počítá s tím, že by se mezi Novým Strašecím a Karlovými Vary dostavěla silnice ve čtyřpruhovém uspořádání. Mezi Novým Strašecím a Bošovem na hranici Ústeckého a Karlovarského kraje ve standardní šíři 25 a půl metru.
To se tedy týká i tří úseků na Podbořansku včetně obchvatu Lubence nebo už rozestavěného úseku Lubenec – Bošov.
Zbylá část silnice R6, tedy úseky v Karlovarském kraji, by se podle doporučení studie měla stavět v užší variantě, tedy se šířkou 21 a půl metru.