Nejen nealkoholická piva, ale také radlery si získaly české spotřebitele. Alespoň někdy si otevře „pito“ polovina Čechů a Češek. Vyplývá to ze závěrů šestého ročníku průzkumu KPMG věnovaného tuzemským nákupním zvyklostem.
Po nealko pivu častěji sáhnou muži. Obvykle ho pijí doma, čtvrtina Čechů si ho objedná na akcích. Dalších 15 procent ho kupuje pro jiné, i když mu sami neholdují.
„Životní styl Čechů a Češek se mění, jsme aktivní, více se zajímáme o své zdraví. Během sportu nebo při náročném dni tak mnoho z nás dá přednost nealkoholickému před klasickým pivem,“ vysvětluje si rostoucí oblibu Karel Růžička, partner KPMG Česká republika odpovědný za služby pro potravinářství a nápojářství.
Obliba jiných než tradičních piv však s narůstajícím věkem klesá. Ve věkové kategorii 55 až 64 let je pije jen 28 procent respondentů. Nealko piva s příchutí pak chutnají zejména ženám a mladým lidem (9 z 10 dotazovaných v nejmladší kategorii).
Nejoblíbenější příchutí je ovocný mix, dále jeden druh ovoce, na třetí místo Češi umístili mix ovoce a jiné příchuti. Čím mladší je respondent, tím více příchutí mu chutná. Naopak lidé ve věku 55 až 64 let žádné preference nemají.
Naprostá většina respondentů kupuje nealko piva a radlery v hypermarketech, supermarketech a diskontních prodejnách, přibližně čtvrtina pak v maloobchodních prodejnách. Specializované kamenné prodejny, pivotéky nebo e-shopy jsou okrajovou záležitostí, chodí tam pouze mladší generace a obyvatelé velkoměst.