Studnička měl v několika případech požadovat po právnických i fyzických osobách, které měly v úmyslu stavět, finanční částku, za kterou zaručoval, že stavbu nebude prostřednictvým svého "ekologického" sdružení blokovat. Po přijetí jednoho z "příspěvků" u něj policie provedla domovní prohlídku, kde přijaté peníze našla, následně Studnička strávil několik měsíců ve vazbě. Nyní je na svobodě a opět o sobě dává vědět.

Litoměřický "ekolog" se údajně neodvolal proti povolení samotnému, ale proti studii dopadu na životní prostředí a uděleným výjimkám. Ze správních lhůt vyplývá, že i neúspěšné odvolání může zdržet stavební povolení asi o jeden až tři měsíce.

Administrativní průtahy i následné soudní spory zpozdily termín dokončení dálnice už několikrát. Celkem 12,7 dlouhá část úseku přes České středohoří se začala stavět v roce 2007 a už mohla být hotová, jenže stále chybí část povolení. Jejich balík vydal lovosický stavební úřad před loňskými Vánoci a týkají se posledních pěti kilometrů trasy. Od doby, kdy nabudou platnosti, potřebují stavaři k dokončení asi 30 měsíců.

Celkem by měla stavba stát okolo 12 miliard korun a stát na ni stále může použít evropské dotace. K tomu ale potřebuje, aby se vyřešily administrativní problémy. Ministerstvo dopravy si vloni stanovilo, že o eventuálním přemístění dotací na jiné projekty rozhodne v polovině letošního roku. Čas na vyřešení administrativních problémů se proto úřadům krátí.

Mnohem aktivnější a úspěšnější než Studnička, obviňovaný z toho, že v minulosti vydíral odvoláními různé firmy, byly při blokování stavby Děti Země. Jejich předseda Patrik se zatím nerozhodl a do pátku ani dokument nečetl, přestože má 98 stran. "Zrovna se tím probírám, do 19:00 se rozhodnu a eventuálně to pošlu elektronickou poštou," řekl v pátek odpoledne. Lhůta na podání odvolání končila o půlnoci.

"Teplická" dálnice D8 má spojit Prahu s půlmilionovou podkrušnohorskou aglomerací a dál se severem Německa. Doprava je zatím vedena po objízdných trasách směrem na Teplice a Ústí nad Labem. Podle loňského sčítání dopravy jezdilo po první trase asi 8500 aut denně, po druhé 10.000.

Autor: redakce, čtk