Město Louny bude nadále zajišťovat městskou autobusovou dopravu pouze na svém území. Tamní radní v minulých dnech schválili výpověď smlouvy o společném postupu při centrálním zadávání s okolními obcemi Černčice, Obora a Vršovice.

Krok souvisí s chystaným výběrovým řízením na nového provozovatele MHD v Lounech. To má proběhnout do konce letošního roku. Ještě příští rok má na základě prodloužené smlouvy autobusy vypravovat Dopravní podnik Ústeckého kraje, a. s.

Čtěte více: Radnice v Lounech chystá výběr provozovatele MHD

Už loni na podzim se objevila informace, že by se provozování MHD mohla od roku 2018 chopit lounská technická správa. Pokud uspěje ve výběrovém řízení. To by ovšem kromě dalšího znamenalo v první řadě nutnost nákupu autobusů. A s tím patrně souvisí i nynější rozhodnutí, kdy si mají obce zajistit hromadnou dopravu samy. „Obce se mohou domluvit s dopravcem samy na prodloužení," říká Radovan Šabata, starosta Loun.

• MHD provozuje Dopravní podnik Ústeckého kraje a.s.

• autobusy jezdí na dvou linkách. Zajíždějí do Černčic, Vršovic a Obory, ročně najedou 260 tisíc kilometrů 

• MHD je lidmi využívána hlavně k cestám do zaměstnání do podniků na okraji města, k lékaři nebo třeba nákupům

Pokud by autobusy zajížděly jako dosud do okolních obcí, musely by jich Louny eventuálně nakoupit víc. „Máme spočítáno, že jen pro naše město bychom potřebovali pět vozů a jeden záložní. Při obsluhování obcí by to muselo být sedm plus jeden. Jeden autobus přitom stojí asi pět milionů korun," vysvětluje R. Šabata. Podle jeho slov by takovýto „rozšířený" provoz znamenal pro Louny a především jejich pokladnu neadekvátní zatížení.

Obce rozhodnutí nepotěšilo

Kdo nakonec bude MHD provozovat a za jakých podmínek, se pochopitelně ještě neví. Jasné je ovšem už to, že dotčené obce rozhodnutí nepotěšilo. Jejich zástupci už se sešli a chtějí společně s městem ještě jednat. „Budeme se snažit vedení Loun přesvědčit, že tento desítky let fungující systém by měl být zachován," potvrdila Pavlína Adamová, starostka Vršovic. „Autobusy nevyužívají jen naši lidé, ale i spousta Louňanů, kteří tu mají v koloniích třeba zahrádky. Je nutné myslet i na děti, které jezdí do školy, a seniory, mířící k lékaři. Hlavně na polikliniku," vysvětluje starostka.

V současnosti platí Vršovice za MHD 11 tisíc korun měsíčně. O mnoho víc by si rozpočet malé obce se zhruba 260 obyvateli nemohl dovolit. Zrušení městské dopravy by bylo hodně nepříjemné, i když jí některé linkové spoje projíždějí. „Ty ovšem staví hlavně na autobusovém nádraží, takže školáci musejí často do školy přes půl města, senioři zase do kopce na polikliniku. A je otázkou, kolik těch spojů bude za ten rok a půl ještě jezdit," krčí rameny P. Adamová. Podle jejích slov by bylo přijatelné zachování alespoň dvou ranních a dvou odpoledních spojů. „Louny k nám v poslední době rozhodně nejsou vstřícné, spíše naopak," dodává.

Krok nás překvapil, zní z Černčic

Stejný názor i postesk nad nedostatkem informací je slyšet také ze sousedních Černčic. Obce, která na město prakticky přímo navazuje. „Byli jsme krokem Loun překvapeni. I naši občané tam jezdí do školy a k lékařům. Zejména starší lidé by případné zrušení spojů velice těžce nesli," říká Jindřich Šus, starosta Černčic u Loun. Také on doufá, že se společným postupem obcí podaří vyjednat uspokojivou situaci.

Jasněji bude, až městský úřad sestaví podmínky výběrového řízení na provozovatele MHD a samozřejmě, až bude znám výsledek. Poté by mohly obce s vítězem jednat individuálně o prodloužení tras mimo území Loun.