VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nebezpečné kaly budou vozit také přes Libčeves

Čížkovice, Libčeves - Odpad z Ostravy se má denně vozit na nákladních autech. Projíždět má i Lounskem a Českým středohořím.

12.12.2011
SDÍLEJ:

Čížkovická cementárna - zahájení spalovací zkoušky spoluspalování materiálu Geobal (ostravské kaly). Akce je spojená s měřením emisí akreditovanou laboratoří.Foto: Deník/Karel Pech

Tím, že Krajský úřad Ústeckého kraje v září vydal 20. změnu integrovaného povolení skládkovému komplexu Celio u Litvínova, nepřímo tím povolil přepravu nebezpečného odpadu také přes Lounsko.

Ostravské upravené kaly se budou vozit z litvínovského Růžodolu do čížkovické cementárny téměř denně. A to pouze nákladními vozy - až do konce roku 2017. Zatím.

Na trase náklaďák projede několika obcemi či je jen těsně mine. Jsou jimi: Most, Korozluky, Skršín, Libčeves, Želkovice, Třebívlice, Podsedice, Třebenice, Jenčice, Čížkovice. Na Lounsku navíc auto vjede do Chráněné krajinné oblasti České středohoří.

Na silnici I/15 se přitom často stávají dopravní nehody, zejména úsek mezi Libčevsí a Želkovicemi se stal osudným pro mnoho kamioňáků. V červenci na tomto místě například havarovala cisterna s asfaltem.

Kraj údajně dopravu neovlivní

Krajský úřad nyní dává od přepravy ruce pryč. „Otázka přepravy z Celia do cementárny v Čížkovicích nespadá do působnosti krajského úřadu. Podmínky a zabezpečení mají společnosti ošetřené vlastní smlouvou,” sdělila stroze krajská mluvčí Magdalena Hanáčková.

Deník se při speciální spalovací zkoušce zeptal koordinátora a bývalého ředitele cementárny Jana Votavy, jak je to s dopravou. Ten odkázal na Celio s tím, že do té doby, než auto projede bránou cementárny, je Geobal 4 ve vlastnictví skládky.

Kraj dnes argumentuje tím, že doprava je v režimu ADR a neřeší ji žádné povolení.„Jelikož (auta) převáží nebezpečný odpad, doprava by měla být zabezpečena automobily ADR. Toto neřeší žádné integrované povolení, předpisy dopravy jsou řešeny v režimu ADR,” dodala Magdalena Hanáčková z krajského úřadu.

„Vše je v souladu s platnou legislativou, tzn. v režimu ADR (přeprava nebezpečných látek po silnici),” reagoval Jindřich Kauca, předseda představenstva Celia. Z legislativy například vyplývá, že skládka i příjemce nebezpečného odpadu, tedy cementárna, musí jmenovat bezpečnostního poradce. Za porušení předpisů o přepravě nebezpečných věcí dle ADR/RID je v zákonech stanovena sankce ve výši až do milionu korun.

Bezpečná doprava?

„Přeprava je realizována nákladními automobily a kontejnery, které budou zajištěny proti atmosférickým vlivům buď plachtou nebo ocelovým víkem,” pokračoval Kauca. „Přeprava Geobalu 4 nebo jakýchkoliv nebezpečných odpadů nepotřebuje zvláštní povolení. Vozidla, která přepravu zajišťují, musí být vybavena a schválena pro režim ADR a řidiči musí být ze zákona o silniční přepravě proškoleni ve specializovaných centrech.”

Kauca dále tvrdí, že „přeprava automobily probíhá již řadu let v maximálním počtu 4-5 souprav denně.” Přestože do cementárny vede železniční vlečka, „přeprava po železnici není možná, protože z Celia žádné koleje nevedou,” argumentoval šéf litvínovské skládky na dotaz Deníku, proč musí po silnici přes obce jezdit nákladní auta a nevyužívá se vlaku.

„Dodržování pravidel je často kontrolováno Policií ČR. Pokud by došlo k havárii vozidla, což nelze nikdy vyloučit, postupuje se standardními havarijními postupy,” uvedl dále Kauca. „Výhodou je, že Geobal 4 je z dehtu a ten je velice málo vyluhovatelný. Pokud by se vysypal, došlo by velice jednoduše k jeho opětovnému naložení a spálení v cementárně. Materiál je pevného skupenství a životní prostředí by znečistil minimálně. Sanace zasaženého území by byla velice snadná.”

Podle šéfa skládky Celio během posledních let firma takto přepravila více než 50 tisíc tun kalů z litvínovského Záluží k energetickému využití v čížkovické cementárně.

R. Pešout, M. Vokurka

12.12.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Z minulých ročníků veselých setkání "žaboobcí"
5

Vesnice se žabími jmény budou v sobotu soutěžit

Povodeň v Ústí nad Labem v roce 2002 objektivem Františka Ročka
23

POVODNĚ 2002: Labe rozdělilo Ústí na dvě města. Velké mosty byly k ničemu

Dočesná hlásí novinku. Klidová zóna vznikne v klášterní zahradě

Žatec – Zajímavou novinku přichystali v Žatci pořadatelé již 60. ročníku Dočesné, slavností piva a chmele, které se ve městě budou konat 1. a 2. září.

Začíná podzimní TIP liga. Vyhrajte sud plzeňského piva!

Okres Louny - Oblíbenou tipovací fotbalovou soutěž si nově můžete užít i v týmu se svými přáteli!

Senior v Bezděkově postřelil po hádkách dva sousedy

Bezděkov – Třiasedmdesátiletý muž střílel nelegálně drženou zbraní. Policie případ na Žatecku šetří jako pokus o dvě vraždy, vážně zranění muži jsou v nemocnici.

Mostečané potají trhají hrozny s pesticidem, riskují zdravotní potíže

Most – Zloději si na lupu nepochutnají, hrozny jsou ještě hodně nezralé a kyselé.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení