VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z Plzně do Mostu budou jezdit rychlíky nového dopravce

Žatec – České dráhy na trati vedoucí přes Žatec a Podbořany v prosinci končí, nově se tam objeví vlaky společnosti GW Train Regio. Půjde tak o první rychlíkovou linku v Česku, kde bude jezdit soukromý dopravce, jemuž bude stát kompenzovat ztrátu z osobní dopravy.

4.8.2016
SDÍLEJ:

Rychlík na trati mezi Plzní a Mostem projíždí pod vrchem Rubín nedaleko Podbořan.Foto: Deník / Libor Želinský

Rychlíky na železniční trati z Plzně do Mostu přes Podbořany a Žatec bude od letošního prosince na dalších deset let zajišťovat soukromý dopravce GW Train Regio. Ministerstvo dopravy k přímému zadání přistoupilo poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pravomocně zrušil výběrové řízení. Evropské právo tento postup umožňuje.

České dráhy, které zde dosud jezdí, tak sice uspěly s návrhem na zrušení soutěže, přesto o provoz vlaků na lince přijdou.

Zakázka na 10 let

Ministerstvo předpokládalo, že vítěz soutěže dostane provoz na lince na 15 let. Společnost GW Train Regio, která ve zrušené soutěži podala nejvýhodnější nabídku, však bude jezdit jen deset let.

„Protože soutěž České dráhy napadly, ministerstvo s ohledem na nezbytnost zajistit dopravní obslužnost v listopadu 2015 z důvodu právní jistoty notifikovalo v Úředním věstníku Evropské unie přímé zadání na dobu desíti let pro případ, kdyby soutěž byla antimonopolním úřadem skutečně zrušena," uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Půjde tak o první rychlíkovou linku v Česku, kde bude jezdit soukromý dopravce, jemuž bude stát kompenzovat ztrátu z osobní dopravy. Vybraný dopravce v současnosti jezdí na pěti linkách s osobními vlaky.

Spor o režijní jízdenky

Dráhy soutěž napadly, protože podle nich nastavení nabídkového řízení bylo diskriminační. Obsahovalo ustanovení, podle něhož není možno režijní jízdné promítnout do výše kompenzace. Dráhy byly při takto vypsané soutěži podle ÚOHS znevýhodněny, protože na rozdíl od ostatních firem musí režijní jízdenky ze zákona uznávat, což by mělo dopad na konkurenceschopnost nabídky vůči ostatním uchazečům. „Tento postup mohl ovlivnit výběr nejvýhodnější nabídky," konstatoval ÚOHS. GW Train Regio nabídla, že bude jezdit za 75 korun na kilometr, nabídka státního dopravce byla o 13 korun vyšší.

Podle ministerstva už nyní vybraný dopravce jedná s Českými drahami, Plzeňským a Ústeckým krajem o podmínkách uznávání jízdného a zapojení do integrovaného dopravního systému. Dosud totiž neexistuje úřad regulátora, který by nastavil podmínky na železnici, podle nichž by fungovalo uznávání jízdních dokladů mezi dopravci.

České dráhy i přes postup ministerstva podle mluvčího Radka Joklíka požádaly o přidělení kapacity dopravní cesty. „Jsme připravení s ministerstvem jednat o dalším poskytování služeb na této lince," uvedl Joklík minulý týden.

Vlaky zastavují také v Blatně a Kryrech

V současné době jezdí mezi Plzní a Mostem několik párů rychlíků v obou směrech, vlaky stavějí v okrese Louny v Blatně, Kryrech, Podbořanech a v Žatci na západním nádraží.

Ministr Dan Ťok chce pokračovat i nadále v otevírání trhu dálkové dopravy dalším dopravcům. „Rádi bychom připravili nabídková řízení pro další linky, v první řadě Liberec – Pardubice, Liberec – Ústí nad Labem, Praha – Ústí nad Labem – Cheb a Praha – Ústí nad Labem – Děčín a zároveň umožnili na vybraných linkách na obnovu vozidel využít prostředky z Operačního programu Doprava," doplnil Ťok.

I přesto už mají soutěže podle starších plánů ministerstva zpoždění. Dříve se uskutečnila soutěž na linku Olomouc – Krnov – Ostrava, nakonec ji však ministerstvo muselo zrušit.

Autor: Redakce / ČTK

4.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Slavoj Žatec (v zeleném) před týdnem těsně porazil nováčka z Perštejna 2:1 (1:0).

Výborně! Slavoj Žatec vyhrál i druhý zápas a je ve špičce krajského přeboru!

Utkání Loun (v bílém) proti Souši

Druhé utkání divize se fotbalistům Loun nepovedlo

Knihovna se připravuje na rekonstrukci

Žatec - Své služby pro čtenáře zařízení nepřeruší, ve fondu má přes 100 tisíc knih či jiných nosičů.

Špatná zpráva: Na silnicích zemřelo zatím o šest lidí více než loni

Ústecký kraj - Řidiči často hazardují a jezdí vysokou rychlostí. To se jim však může stát osudným. 

Kraj se zadluží o další 1,5 miliardy. Za peníze opraví mosty i školy

Ústecký kraj - Další obrovský úvěr hodlá Ústecký kraj splatit do konce roku 2031.

V Lounech začala rekonstrukce sítí ve dvou ulicích

Louny – Kanalizace z roku 1928 se dočkala výměny. Hotovo má být do zimy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení