Experti nadále vyšetřují nedělní tragickou havárii u Žatci. Nedlouho po nehodě zemřel na místě dvaapadesátiletý pilot proudového letadla, později večer v nemocnici na popáleninovém centru v Praze také třicetiletá pasažérka. Mladá žena byla z Litvínova a dostala let jako dárek.
Bývalý armádní proudový letoun L – 29 Delfín havaroval zhruba tři sta metrů od letiště během vyhlídkového letu. Patřil žatecké firmě Aviation Technologies and Services, která ho využívala pro předváděcí a cvičné lety, o něž byl velký zájem. Letadlo si koupili v roce 2006 dva Žatečané - Radek Píchal a Alois Häckel. Koupili ho z majetku armády dohodou s ministerstvem obrany a stali se tehdy prvními majiteli v České republice, kteří vlastnili tento typ letadla jako civilisté. Letadlo má za sebou téměř padesát let - vyrobeno bylo v roce 1969.
Mladá žena údajně dostala let darem k narozeninám a neštěstí měla přihlížet z nedalekého letiště její rodina.
Experti vyšetřují několik verzí
A jak k neštěstí nedaleko Žatce došlo? Experti na letecké nehody prošetřují několik verzí, včetně chyby pilota, ale také technické závady. Konečné výsledky mají být známé nejdříve za měsíc. Letadlo L – 29 Delfín havarovalo zhruba tři sta metrů od domovského letiště Macerka. Bývalý vojenský pilot nebyl žádný nováček a měl dost zkušeností.
Stroj se dostal do problémů krátce po startu, podle expertů po třetí zatáčce. „Letoun podle stop nejdříve narazil do země, pak letěl ve velmi malé výšce několik set metrů. Jsou tam už patrné stopy paliva. Pak znovu dopadl, převrátil se a zadní část trupu se odtrhla," řekl pro agenturu ČTK vyšetřovatel Josef Bejdák z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Okamžitě po dopadu začal letoun hořet.
Policie vyčíslila hmotnou škodu na sedm milionů korun, informoval v pondělí Tomáš Krupička, mluvčí Policie ČR Louny.
Posádka se nemohla katapultovat
„Po té třetí zatáčce se zřejmě něco stalo a letoun se začal chovat nestandardně," dodal vyšetřovatel Josef Bejdák.
Posádka letounu se nemohla katapultovat, protože toto zařízení je u vyhlídkových strojů deaktivováno.
Letoun české výroby L–29 Delfín byl dlouhá léta ve výzbroji mnoha armád jako cvičný stroj. Používala ho také většina armád Varšavské smlouvy. Postupně je ale vytlačily modernější stroje.
Letoun umí vzlétnout z nezpevněné plochy. Právě na letišti u Čeradic je travnatá plocha bez betonu a asfaltu. V České republice byly nyní registrovány pouze dva tyto stroje v civilním sektoru.
Žatecká firma letoun získala v roce 2006 a ukazovala ho i na leteckých přehlídkách. O vyhlídkové lety s ním byl velký zájem. Bývalý vojenský cvičný letoun měl už ale řadu let za sebou, je vyroben v roce 1969.