Přesně koncepci „řetězů na tlačítko“ si vzaly za svou automobilky Hyundai a KIA, které představily koncept sněhových řetězů integrovaných v pneumatice a ráfku. Za relativně jednoduchou technikou se skrývají téměř plnohodnotné řetězy, ale taky několik otázek. Ta hlavní zní, zda Korejci opravdu představili funkční prvek budoucích automobilů, nebo jen slepou uličkou, po které se slehne zem jako po mnoha jiných automobilových vynálezech.

Ilustrační foto: Startování auta
Jak nastartovat auto v zimě: pečujte o baterii a kontrolujte palivo

Princip funkce opravdu není složitý. Zimní pneumatika má po obvodu radiální „zářezy“, které musí být jen o kousek hlubší než hlavní dezén. Do těchto zářezů potom zapadá drát, který vybíhá od středu kola, obtáčí pneumatiku a na druhé straně se opírá o ráfek. Při normální jízdě je drát schován pod profilem gumy, ale stačí stisk tlačítka v interiéru a drát vyleze nad profil, aby mohl při otáčení kola zabírat ve sněhu. Drát je totiž vyroben ze slitiny s tvarovou pamětí, která se při průtoku elektrického proudu u středu kola „napřímí“ a vystrčí funkční část ven. Jakmile přestane proud proudit, pružina zatlačí drát zpátky a ten opět zmizí v profilu pneumatiky.

Na funkci systému se můžete podívat na oficiálním videu:

Zdroj: Youtube

Automobilky zdůrazňují, že jde o systém pro opakované použití, který aktuálně čeká na udělení patentové ochrany v USA a Jižní Koreji. Vše je zatím v procesu vývoje a testování, pokud vše půjde dobře a vyřeší se i otázka legislativy, nabízí se možnost sériové výroby coby příslušenství.

Potenciální největší výhoda celého vynálezu tkví v tom, že by se nemusel zásadně prodražit. Jelikož na samotné pneumatice není kromě drážek nic speciálního, není důvod, aby byla výrazně dražší než běžná pneumatika a o moc složitější nebude ani její výměna – stačí jen sundat dráty kolem dokola a pak pneumatiku vyměnit běžným způsobem. Výhodou je také fakt, že půjdou vyměnit samotné dráty při jejich poškození zvlášť. Nejsložitější a nejdražší součástí tak teoreticky zůstává ráfek s elektronikou a vratným mechanismem, to je ale jednorázová investice.

Na druhou stranu jsou zde otázky: Nakolik budou dráty-řetězy ve sněhu skutečně efektivní, jaká bude jejich životnost a co se stane v případě, že se drážky naplní sněhem a dráty nepůjdou zasunout zpět. K zodpovězení těchto otázek ale dojde až u funkčních prototypů. Zatím není k dispozici nic jiného než jeden obrázek a krátké video s počítačovou vizualizací.