V letošním roce v severočeském regionu došlo i přes obvyklé nepříznivé klimatické jevy, např. těžký mokrý sníh, letní bouřky, nárazový vítr a vichřice ke snížení poruchových událostí oproti roku 2019 (14 500 událostí) na cca 11 tisíc událostí. K nižším číslům pomohly jak intenzivní prořezy ochranných pásem vedení, tak i méně kalamitních stavů. V terénu se energetici neobejdou bez těžké techniky, jako jsou terénní vozidla, a hlavně montážní plošiny. K dobře a rychleji odvedené práci by měly přispět investice do modernizace vybavení montérů i samotné techniky. V průběhu roku dochází k plánovaným obměnám vozového parku, kdy za dosluhující vozidla jsou nasazována nová terénní vozidla Mitsubishi L200, která se v členitém těžkém terénu osvědčila. V horských oblastech pak čtyřkolky Polaris.

 Na severu Čech poruchové čety disponují hned 7 čtyřkolkami Polaris, které využívají celoročně především v horských a nepřístupných oblastech v Krušných i Jizerských horách a ve Šluknovském výběžku. Energetici rozšířili také počet montážních plošin s vyšším zdvihem. „Před začátkem zimního období dochází k pravidelné přípravě vozidel zaměřené zejména na studené starty a sjízdnost v namrzlém a zasněženém terénu. Elektromontéři pohybující se v terénu jsou pravidelně vybavováni zimními oděvy a doplňky. Obměna osobních ochranných prostředků probíhá postupně v průběhu celého roku," vysvětluje Jiří Zapadlo, vedoucí odboru Sítě Sever z ČEZ Distribuce. "Stále ve větší míře používáme metodu práce pod napětím, jak na hladině nízkého napětí, tak i hladině vysokého napětí, čímž se snižují časy nutné pro odstávky zařízení a zvyšuje se komfort našich klientů," doplňuje Jiří Zapadlo.

Denně je v regionu severních Čech v terénu na 210 výkonných pracovníků ČEZ Distribuce a v mimopracovní době drží pohotovost 36 elektromontérů a 3 technici a na určených oblastech. V případě kalamitního stavu způsobeného nepřízní počasí dochází až ke zdvojnásobení počtu pracovníků v pohotovosti a povolání smluvních partnerů a externích firem.

V zimním období často dochází k teplotním výkyvům. Zpravidla s oteplením po třeskutých mrazech se energetici vydávají na mimořádné preventivní pochůzkové kontroly v námrazových oblastech. Jejich cílem je kontrola venkovního vedení a případné „oklepání“ námrazy, která by mohla způsobit problémy s dodávkou elektřiny. Vysoké mrazy a s tím související nízké teploty problémy nezpůsobí, námraza na vedeních se tvoří zpravidla okolo nuly, kdy je vysoká koncentrace vlhkosti. Svojí vahou pak může prověsit vedení či dokonce přetrhnout vodiče. Energetici námrazu sklepávají speciálními tyčemi, popřípadě dispečink „pustí“ více elektřiny přes vedení, kde se námraza tvoří. Dojde pak k přirozenému odtávání.

V případě kalamitní situace mají poruchové čety ČEZ Distribuce připravenu k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci včetně osobních terénních vozidel, montážních plošin na podvozcích lehkých, těžkých i terénních nákladních vozidel.

Soňa Holingerová, mluvčí Skupiny ČEZ