Investice podpořená z evropských fondů musí sloužit alespoň pět let, říká se tomu doba udržitelnosti. Žatecká gastrolaboratoř už tuto hranici překonala a stále je největším trumfem v rukou vedení odborného učiliště. Narozdíl od ostatních českých regionů tu o nové zájemce o gastronomické obory nemají nouzi. Učni zdejší školy se pravidelně umisťují na nejvyšších příčkách nejrůznějších oborových soutěží a o absolventy je zájem i v prestižních gastronomických provozech.

A čím je žatecká cvičná kuchyně výjimečná? Především svým vybavením, které odpovídá modernímu gastroprovozu jednadvacátého století. V kuchyni se například pracuje s konvektomatem, který je sice dnes už běžnou součástí většiny restauračních kuchyní, ne však těch cvičných v odborných učilištích. Mezi další vybavení patří například kynárna, technologie pro přípravu pokrmů metodou sous-vide, sušička nebo multifunkční hrnec.

„Budoucí kuchaři a cukráři se tu učí pracovat s technologiemi, které patří k tomu nejmodernějšímu, co lze v oboru najít. V praxi se pak díky těmto zkušenostem můžou ucházet i o místa v prestižních restauracích nebo cukrárenských provozech. A máloco je tam může překvapit,“ říká učitelka odborného výcviku Dana Charvátová.

OA SOŠZE Žatec na Mezinárodním veletrhu fiktivních firem v Praze
Obchodní dovednosti si na veletrhu fiktivních firem poměřili i studenti ze Žatce

V rámci odborného výcviku tu učni vaří i pro své učitele, spolužáky nebo veřejnost. Díky nim také získávají okamžitou zpětnou vazbu. Skládají se tu závěrečné zkoušky, mimo výuku se pořádají projektové dny pro žáky a učitele základních škol, například u příležitosti Světového dne výživy, Dne čokolády a dalších, a také dny otevřených dveří.

„Zájem veřejnosti o kvalitní gastronomii neustále roste. V důsledku zápisu Žatce a krajiny žateckého chmele na Seznam světového dědictví UNESCO se zvyšuje i zájem turistů o náš region a ruku v ruce s ním i poptávka po nabídce kvalitních restaurací. SOU a SOŠ SČMSD Žatec je důležitou součástí regionálního školství a právě z jejich řad se profilují požadovaní odborníci,“ říká žatecká zastupitelka a předsedkyně komise výchovy a vzdělávání Zuzana Hořínková Kawanová a dodává: „Není pochyb, že škola adekvátně reaguje na požadavky moderní doby jednak vybavením, technologiemi, ale i odborným přístupem a motivací žáků pracovat v oboru. Důkazem je pravidelná spolupráce města a školy při zajišťování cateringu pro různé veřejné, kulturní či společenské události.“

Adam Hadbávny, 2. místo Gastro LabeAdam Hadbávny, 2. místo Gastro LabeZdroj: se svolením Pavla RůžičkyŠkola používá také online výukový a tréninkový program Kulinářské umění. Díky němu i poctivé přípravě ve cvičné kuchyni sklízejí budoucí kulináři úspěchy v celorepublikových soutěžích. První místo v soutěži Český kapr, druhé v děčínské soutěži Gastro Labe nebo postup jednoho ze studentů mezi devítku nejlepších mladých kuchařů u nás v soutěži Young Chef svědčí o kvalitách zdejší výuky.

Kromě už zmíněných moderních technologií se tu studenti učí novým a novátorským technikám práce. Odehrává se zde řada inovativních a netradičních kurzů – výroba pralinek, makronek, sushi nebo pečení z alternativ mouky. „Taková učebna je vlastně vždycky do jisté míry laboratoří, a to se tu ani nemusí tvořit nic unikátního. Vždyť při přípravě na budoucí profesi je každá výroba pokrmu pokusem, který buď vyjde, nebo nevyjde,” dodává s úsměvem Stanislava Sajdlová, ředitelka školy.

Budoucí instalatéři z podbořanské školy dostali cenné rady od kolegů z oboru.
Zástupci několika firem předali znalosti podbořanským instalatérům

Vedení školy si vybudování moderní cvičné kuchyně s pomocí dotačních peněz pochvaluje a má i další plány. „Před pár týdny nám schválili podporu dalšího projektu v rámci programu Spravedlivá transformace, který je předchozímu velmi podobný. Řeší rekonstrukci a vybavení školní kuchyně. Do budoucna bychom chtěli zkrášlit a modernizovat také školní dvůr nebo vytvořit novou učebnu cizích jazyků,“ doplňuje ředitelka Sajdlová a dodává: „Díky tomu, že většinu nákladů pokryje dotace, zbývají nám v rozpočtu peníze na nákup učebních pomůcek, jiné menší projekty nebo na odměny zaměstnanců.“

Integrovaný regionální operační program je největším dotačním programem v České republice, který rozděluje peníze z evropských fondů. V oblasti vzdělávání už za dobu své existence podpořil přes 3 800 projektů částkou přesahující 33,5 miliardy korun.

„České školy se díky IROP modernizují a pořizují vybavení, o kterém si před několika lety mohli nechat jen zdát. A právě jejich modernizace patří k těm projektům, které mají dlouhodobý efekt. Nemyslím tím jen, že slouží výrazně déle než povinných pět let, ale především zásadně ovlivňují kvalitu vzdělání našich dětí, a tím budoucnost jejich i naší země,“ uzavírá Viktor Kruml, ředitel ústecké pobočky Centra pro regionální rozvoj, které projekty v IROP kompletně zastřešuje.

Pavel Růžička
TAKTIQ Communications