Zkuste se na to podívat z pohledu učitele: Studenti zůstali doma a je na mně, abych jim předala vše, co jim vštípit potřebuji dle školního vzdělávacího plánu. Žene mě čas, proto naplánuji online hodiny (nesmí jich být moc ani málo). Připravím si látku, kterou se studenty potřebuji probrat – hodina musí být pestrá, aby mi studenti na druhé straně počítače neusnuli (často ještě leží ve svých postýlkách), musím je vyvolávat, aby se aktivně zapojili do výuky (občas jde o marné volání do éteru – někteří se totiž sice připojí, ale pak buď znovu usnou, nebo řeší úplně jiné záležitosti).

Látku je potřeba samozřejmě připravit do dokumentu nebo prezentace, což zabere další minimálně 2 hodiny. Zároveň jim musím vymyslet úkol na procvičení, který bude nápaditý, upevní probrané učivo a zároveň půjde špatně zkopírovat od spolužáků. Tento úkol je potřeba včas opravit, abychom měli zpětnou vazbu do příští online hodiny. A to vše když uděláte na 10 předmětů během jednoho týdne, jste rádi, že se stihnete občas najíst a vyvenčit psa. A pokud máte ještě vlastní školou povinné děti, které k tomu všemu chtějí také jíst, řešit vlastní školu a problémy, stane se po takové každodenní průměrně dvanáctihodinové „šichtě“ vaším jediným útočištěm vlastní postel.

Věřte mi, že vím, o čem píši. Jsem učitelkou na lounské OA a SOŠ gen. F. Fajtla a svým studentům se snažím věnovat s plným nasazením, navíc s úsměvem a optimismem, abych je podpořila v nelehké situaci. A nejsem rozhodně sama – když se s kolegy a kolegyněmi potkáme, předáváme si postřehy – co ještě zdokonalit, zlepšit, aby naše výuka byla pestrá, zajímavá a zároveň účelná. Během posledního roku jsme se posunuli v ovládání různých aplikací a počítačových technologií a mnoho žebříčků vzhůru.

Důvěřujte, prosím, učitelům svých dětí – dělají vše pro to, aby výuka splnila svůj účel i přes to, že své milované žáky vidí jen přes monitor počítače.

Petra Karfíková