1) Prozradíte, co byl v roce 2011 váš největší kulturní ZÁŽITEK?

2) Co vnímáte jako PRŮŠVIH v kultuře?

3) DOPORUČILI byste něco z kultury jako zajímavé, zábavné? CD, film, knihu, inscenaci, pořad, DVD, koncert, výstavu…

MILAN KAŇÁK

Ve filmu Perfect days je Ivana Chýlková jedinečná

1) Opravdu silné zážitky, vzbuzující obdiv, mám tři. Nad všemi ční Sir Simon Rattle a Berlínští filharmonikové svým podáním Druhé symfonie Sergeje Rachmaninova na 21. evropském koncertě v Teatro Real v Madridu, jak jej 1. května přímým přenosem zprostředkovala ČT2. Velmi mne též oslovilo provedení Biblických písní vpravdě nestárnoucím Richardem Novákem ve spolupráci Severočeské filharmonie Teplice a dirigenta Štěpána Policera na slavnostním červnovém koncertě k poctě Antonína Dvořáka v České Lípě. Poslední zážitek je filmový Perfect days režisérky Alice Nellis s jedinečnou hereckou kreací Ivany Chýlkové a vyvážeností všech dalších výkonů.

2) Jednoznačně situaci kolem našich největších divadel pražského Národního divadla a Státní opery i Národního divadla v Brně. Ale ani ostatní divadla nemají dnes na růžích ustláno. Podobně jsou ovšem na tom orchestry i další kulturní instituce. Takže shrnuto průšvihem v kultuře je postavení a vnímání kultury v naší společnosti jako cosi, co je nepotřebné a zbytečné.

3) Publiku doporučuji představení našeho divadla za pozornost stojí Baletní miniatury, s velkou péčí se věnujeme chystané premiéře Dvořákovy Rusalky, ve výhledu máme tituly, které na jevišti ústeckého divadla nebyly inscenovány 40 i více let. Jako divák doporučuji zmíněný film Alice Nellis, Perfect days. A ještě jedna filmová zmínka: na DVD vycházejí nyní filmy našeho socialistického období jako připomenutí a memento stojí velmi za pozornost.

Milan KAŇÁK, dirigent, šéf opery Severočeského divadla
KAREL KOPIC

Doporučím knihu Život Keith Richards


1) Z ústeckých akcí, které jsem navštívil nebo popřípadě na nich vystoupil, to byl prosincový festiválek Dixieland na Labi v ústeckém Národním domě. Výtečně pořadatelsky zvládnuté.

2) Právě velký průšvih byl vizuál plakátu na tuto akci. Myslím, že by se tato záležitost neměla podceňovat.

3) Určitě film Večírek s Peterem Sellersem, knihu Život Keith Richards. Desek je příliš mnoho na vyjmenování, ale v podstatě vše z progresivního rocku 70. let.

Karel KOPIC, výtvarník a hudebník z Ústí nad Labem
JIŘÍ KRAUS

Diváky zvu na Osudy dobrého vojáka Švejka


1) Byl jsem nadšený z představení divadla Vosto5 Teatromat a divadla Letí Zpověď masochisty, které jsem viděl v Mostě, díky výbornému festivalu Young for young, který pořádá naše divadlo. Kdybych měl vzpomenout vlastní produkce, pak představení Večer tříkrálový.

2) Průšvihy se snažím co nejdřív zapomenout.

3) Cokoli z produkce Městského divadla v Mostě. Osobně bych všechny diváky pozval na poslední loňský titul Osudy dobrého vojáky Švejka, ke kterému mám zvlášť osobní vztah. (Jiří Kraus tuto inscenaci v Mostě nejen režíruje, ale hraje v ní také hlavní roli pozn. editora)

Jiří KRAUS, herec, Městské divadlo v Mostě
MARTIN KURIŠ

Užil jsem si koncert vítězů klavírní soutěže Pianoforte


1) Mezi mé loňské kulturní zážitky patří například knižní veletrh Svět knihy, který byl letos pro mne velmi zajímavý. Dále návštěva koncertu vítězů klavírní soutěže Virtuosi per musica di pianoforte v Severočeském divadle opery a baletu v Ústí nad Labem.

2) Jako průšvih vnímám skutečnost, že pro mnoho lidí kultura znamená pouze pasivní sledování televize nebo návštěva komerčního multikina.

3) Letos mne zaujala kniha Loutka a moderna od autorů Marie a Pavla Jiráskových. Doporučil bych ji všem zájemcům o loutkové divadlo..

Martin Kuriš, Příbram u Verneřic, výtvarník a pedagog
JAN KVAPIL

V Ústí je normalizace kultury se vším všudy

1) Jako každý rok Svatomarkovské procesí letos chvílemi připomínalo oživlé obrazy ze Slovácka od Jožy Úprky. Jen s tím rozdílem, že místo Slovácka se jednalo o České středohoří, místo slováckých krojů byly litoměřické a místo slováckých nábožných písní jsme zpívali české barokní.

2) Politický tlak mocipánů v Ústí na kulturu. Začalo to vyhozením Achaba Haidlera z funkce šéfa Činoheráku, pokračovalo dosazením elektrikáře Vraspíra na post ředitele Kulturního střediska Ústí (dnes např. ruší klub Circus ), končí nenápadným útlumem Severočeského divadla opery a baletu. S tím souvisí i městská a krajská dotační politika, jdoucí na ruku pár podivným agenturám (Dream Production aj.). Normalizace kultury se vším všudy. /Klub Circus ale bohužel Ústí dluží dost peněz na nájmu a byly na něj stížnosti lidí kvůli hluku smutná pozn. editora/

3) Představení Činoherního studia Nepřítel lidu.

Jan KVAPIL, předseda obč. sdružení Středohoří sobě a mluvčí občanské iniciativy Stop tunelům
JINDŘICH MATOUŠEK

Zahrát si Haydna s Jitkou Vlašákovou bylo zajímavé


1) Určitě březnový koncert Chicka Corey a Garyho Burtona v Pražském kongresovém centru. Velmi zajímavou zkušeností bylo zahrát si s Jitkou Vlašánkovou (cello, Kvarteto Martinů) Haydnův cellový koncert C dur (Vánoční koncert BKO v Severočeském divadle opery a baletu). A také jen tak nezapomenu na představení Činoherního studia Červený Nepomuk.

2) Architektonický „rozvoj“ Ústí nad Labem.

3) DVD Sigur Rós „Heima“ (2007), CD Fajt, Cílek „Souhvězdí Santini“ (2009), některá z představení ústeckého Činoherního studia.

Jindřich MATOUŠEK, člen Bendova komorního orchestru, jednatel občanského sdružení Benda Arts
LADISLAV MUŠKA

Průšvih? Nekonečné seriály v předonutilované televizi


1) Operní pěvec, tenor José Cura, nedávno v televizi v roli Verdiho Othella, to byl nadlidský výkon.

2) Nekonečné seriály v předonutilované televizi, kterým dojde dech, ale mrtvolu oživují dál.

3) Knížku starou 1900 let, Plútarchovy Hovory o lidském štěstí. Návrat k filmům jako je Vesnička má středisková nebo Slavnosti sněženek, v nich je o člověku všechno.

Ladislav MUŠKA, úspěšný autor, předseda Severočeského klubu spisovatelů
VLADIMÍR NEČAS

Pražský hřbitov Umberta Ecca je pozoruhodný


1) Asi uvedu zpěvačku Anetu Langerovou, kterou jsem viděl v létě na Musicfestu v Přeštěnicích a zpívala většinou písničky ze svého posledního alba „Jsem“. Zážitkem nedávným byl pro mě výkon naší ústecké primabaleriny Margarity Pleškové v sérii představení Louskáček, kde spolu s partnerem Pavlem Enekešem prezentovali mimořádnou harmonii estetiky, skvělé techniky a také hudebního cítění.

2) Neuvedl bych konkrétní příklad, ale myslím, že je to komercionalizace kultury, která někdy jde až za přijatelné hranice vkusu. V divadelní sféře, kde se nejvíce pohybuji, je to snad prázdnota tvorby, často se skrývající za velké finanční i jevištní prostředky, snaha o dosažení „modernosti“ šokováním diváků a „exhibování“ tvůrců.

3) Je to právě zatím poslední album Anety Langerové „Jsem“, které vás doslova pohladí po duši. Kniha Umberta Ecca „Pražský hřbitov“ vám poskytne pozoruhodný pohled na 2. polovinu 19. století a doporučuji i knihu Thorstena Havenera „Vím, co si myslíš“. Ta ukáže cestu, jak porozumět lidem okolo nás a „přečíst“ jejich motivace a pohnutky. Moc užitečná věc.

Vladimír NEČAS, šéf baletu Severočeského divadla opery a baletu v Ústí nad Labem
PAVEL NEPIVODA

Zážitkem bylo setkání s Tony Sheridanem


1) Pro mě bylo jednoznačně největším osobním kulturním zážitkem setkání s Tony Sheridanem na vánočním koncertě The Boom and Orchestra ve velkém sále Domu kultury v Ústí. A možnost stát na jednom pódiu s tímto úžasným zpěvákem a kytaristou, kterého v roce 1961 doprovázeli Beatles v Hamburku. Silným kulturním zážitkem byl pro mě ale také koncert Ringo Starra v Praze a vystoupení Iggyho Popa na festivalu Trutnov Open Air 2011.

2) Průšvihů v kultuře se snažím spíše si nevšímat, ale jedním z adeptů by bylo snad zvýšení DPH pro knižní trh. Amy Winehouse je velká škoda . . .

3) Deska: chystám se objevit sólovou tvorbu Tony Sheridana. Film nejvíc mě asi dostal snímek Lidice, především díky citlivému, ale sugestivnímu uchopení tématu a odhalení pro mě dosud neznámých faktů. Moc se mi líbil Alois Nebel s kombinací hraného a animovaného filmu. Kniha? Mluviti pravdu od Josefa Formánka, ta kniha mě naprosto pohltila. To není beletrie, je to sám život. Divadlo zaujal mě muzikál Ústí nad Label Činoherního studia v Ústí nad Labem, který během jedné hodiny seznámí se všemi slavnými, zejména prvorepublikovými ústeckými značkami.

Pavel NEPIVODA, skupiny The Boom a UnderWear