Regionální muzeum v Žatci si také v letošním roce bude připomínat výročí řetězového mostu. Ten stával na Ohři v místech dnešního železného, příhradového mostu. Zatímco loni si muzeum připomínalo 190. výročí položení základního kamene k žateckému řetězovému mostu, letos to bude 190. výročí od uvedení do provozu (1827).

Most byl nejstarším v Čechách

Žatecký řetězový most byl významný tím, že býval nejstarším řetězovým mostem v Čechách určeným pro všechny typy dopravy. Loni byl zmíněnému výročí věnován muzejní pochod, v budově Staré papírny v ulici Volyňských Čechů muzeum zpřístupnilo zachované články řetězu z tohoto mostu.

„Ani v letošním roce nezůstane slavný most opomenut. V rámci oslav 190. výročí jeho uvedení do provozu se do Žatce most dokonce vrátí. A to v podobě modelu, který byl zhotoven podle dochovaných dobových písemných zpráv, odborných studií i unikátních zobrazení renomovanou firmou Prima-Design z Olomouce," sdělila Milada Krausová, historička muzea.

Připomeňte si: V Žatci jsou k vidění originální články ze starého řetězového mostu

Model spolu s doprovodnými informacemi bude prezentován v hlavní budově muzea v Husově ulici od února 2017 po dobu několika měsíců. „Chcete-li zažít atmosféru jeho slavnostního znovuotevření, přijďte do muzea 2. února, kdy bude most symbolicky pokřtěn. Muzejní stroj času nás přenese do roku 1827, kdy byl starostou města oblíbený Wenzel Kopřiva. Chybět nebudou fešní žatečtí ostrostřelci v podání jejich nástupců z Rakovníka," zve Milada Krausová.

Žatecký řetězový most na historické fotografii.

Žatecký řetězový most na historické fotografii.   zdroj: archiv žateckého muzea

Na místě je od roku 1896 most nový

Sláva žateckého řetězového mostu trvala do roku 1891, kdy bylo zjištěno, že konstrukce mostu již neumožňuje bezpečný provoz. Kotevní články byly totiž již zcela prorezlé. Díky malým kotevním komorám se totiž nedaly řádně čistit ani natírat. Pro stoupající dopravu byl navíc most již příliš úzký a měl malou nosnost.

Širší a modernější příhradový most se začal stavět v roce 1895 a 13. června 1896 byl slavnostně předán veřejnosti. Na počátku 70. let byl z rušného tahu Plzeň Most vyřazen a posléze díky špatnému stavu sloužil pouze pro pěší. Město přistoupilo ke generální opravě, od roku 2001 most opět slouží pro automobilovou dopravu.

Je jedním ze tří silničních mostů přes řeku Ohři v Žatci.