Soutěž vyhlášená Fakultou umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí (FUD UJEP) je určena studentům vysokých uměleckých škol v ČR a nově i v SR. Na výstavě je možné zhlédnout širokou škálu výtvarných výpovědí od videoinstalací, přes objekty pracující s novými médii i klasickými materiály. A přesvědčit se, jakými problémy se zabývají současní studenti umění.

30 tisíc Kč pro Mašu

Při slavnostním zahájení výstavy byl vyhlášen vítěz soutěže, kterého vybrala z finalistů devítičlenná porota z profesorů vysokých uměleckých škol, kurátorů či teoretiků umění. Šestý ročník Ceny EXIT vyhrál student brněnské Fakulty výtvarných umění Vojtěch Maša s projektem Nobelova cena. Jeho projekt si zahrává se samotnou podstatou ceny, která zahrnuje stipendium 30 tisíc korun udělované děkanem FUD UJEP. Maša se v projektu zavazuje, že stipendium využije pro realizaci „zmenšené" verze skutečné medaile udělované v rámci Nobelovy ceny, po níž vždy toužil. Vedle uměleckých studií studoval matematickou biologii a získání Nobelovy ceny je jeho velký sen.

Přirozená drzost Mašova projektu i upřímnost a ryzost jeho úmyslu, tedy posunutí získání ceny do dalších rovin, vyvolává zdravé diskuze.

„Je to jen vtip, či umění?" mnozí se ptají. Vítěz Ceny EXIT 2013 vše vysvětlil.

Vojto, co si myslíš o soutěžení v umění?
Baví mě.

Projekt s vítězstvím počítal a ty jsi vyhrál. Jde v současném umění o to šokovat, být drzý?
Ne. Text, který „myšlenku Nobelovy ceny" vysvětluje a je součástí díla, jsem se snažil napsat skromně a s nadějí.

Splnil se mi sen

Jak vnímáš vítězství? Jsi překvapený, nebo je ti to jedno?
Vítězství v Ceně EXIT je pro mě důležité. Je splněním snu: uspět v umělecké soutěži bylo v současnosti mou jedinou šancí, jak Nobelovu cenu za fyziologii nebo lékařství získat. Vědou jsem se totiž aktivně už před čtyřmi lety přestal zabývat a necítím tedy možnost návratu.

V projektu se zavazuješ užít vítězné stipendium (30 000 Kč) na výrobu „malé Nobelovky". Uvidíme ji do konce ledna?
Nobelova medaile bude mít lupu, která ji zvětší do patřičné velikosti. Uzamkneme ji v Galerii Emila Filly, kde bude po požádání kustoda pro návštěvníky k vidění.
Výroba se trošku protáhla chtěl bych, aby byla hotova do konce února. Nicméně datum, od kdy bude v Galerii Emila Filly k vidění, je 15. března 2014. Chtěl bych, aby byla vystavena v Galerii co nejdéle, nejlépe pořád jako stálá expozice. Uvidím, co se podaří vyjednat s provozovateli galerie.

Ven ze stereotypu

Jak vnímáš cenu EXIT v kontextu ČR? Je něco, co by jsi změnil na konceptu ceny?
Koncepce se mi zdá dobrá, i organizace. Název ceny může svádět k tomu, že je určena pro absolventské práce. Mě napadá vyložit si slovo EXIT jako východ ze stereotypu, možná i stereotypu školy, jako odvahu dát se na potenciálně nebezpečnou novou cestu s vidinou slíbené země a pokladu. Možná bych vypustil procházení děl komisí s autory po vyhlášení ceny. Komisaři, komisařky i soutěžící byli unavení a příliš to evokovalo hodnocení závěrečných prací na uměleckých školách.

Na naší umělecké scéně se pohybuješ. Čim tě baví, čím otravuje?
Hodně záleží na prostředí, ve kterém umělec žije. Komu věří, koho si připustí k tělu, koho ona nebo on sám učí. Vnímám rozdíly mezi školami a městy. Mám radost, když objevím někoho ryzího. To, co z tvorby současných českých autorů vídám na výsluní, třeba v zahraničí, bývá založeno rozumově. Ne, že by mě to nebavilo, ale je toho dost, obávám se bludného kořene, mluví se v kruhu a počítá se. A není mi sympatická negace k sobě navzájem, která mezi autory bývá cítit. Zbytečně všechny zúčastněné vysiluje.

Zpracovali Eva Mráziková a Radek Strnad