Chlapec jménem Eda Souček v nové knížce jezdí s kočím na voze a kulí oči z toho, jak si koně přímo před jeho obličejem během jízdy vydatně uleví. Rukama tenkýma jako špejličky na půdě tajně cvičí s činkami, aby ve správný čas dokázal odpálkovat vyspělejšího spolužáka, který ho stále provokuje a ponižuje. Za tichého souhlasu rodičů odnáší z cukrovaru během kampaně pod kalhotami pytlíky s cukrem, aby si rodina za války přilepšila. Potom sleduje, jak sousedé v ulici střídavě vyvěšují a zas sundávají československé vlajky podle toho, jak ve zmatku v posledních dnech války němečtí vojáci zrovna odjíždějí či se opět vracejí.

Knížka se jmenuje Po strništi bos, a pokud máte dojem, že jste jméno hlavního hrdiny už někde slyšeli, nepletete se. Je to stejný kluk, který v mrazu lízal zábradlí a v létě skákal z mostu na vagóny v oblíbeném filmu Obecná škola. Ten napsal Zdeněk Svěrák, čerpaje ze svých vzpomínek na dětství, a tuhle útlou knížku jakbysmet. Jen se odehrává v době pouze několik málo let před filmem, když válka ještě neskončila.

Milou poetickou knížku vydalo na podzim nakladatelství Fragment. Zdeněk Svěrák ji napsal svým typickým stylem – úsměvně, krásnou češtinou, zobrazením obyčejných lidí a jejich obyčejných denních problémů, vystižením kouzelné neopakovatelné atmosféry starých časů a vzpomínek na ně. Určitě bude u čtenářů slavit úspěch stejně jako předchozí Povídky a Nové povídky s tématy ze současnosti, které napsal před pár lety pro stejné nakladatelství a knížky byly řadu týdnů nejprodávanějším titulem na českém literárním trhu.

Kniha se tentokrát odehrává ve východních Čechách v oblasti kolem Jičína. Přesto se v ní najde i jedna zmínka o Ervěnicích, místu, které není zase tak daleko od Žatecka, kde mladý Svěrák působil jako učitel. Na Žatecko do vesnického obchodu situoval i jednu z povídek ve svých uvedených předešlých knížkách.

Nová kniha není kronika dětství ani naší rodiny, chtěl jsem, aby to byla krásná literatura, píše sám Zdeněk Svěrák na obálce v anotaci. Jeho přání a cíl se mu podařily skvěle. Stejně jako Edovi chodit bez bot po strništi či propašovat cukr navzdory důkladné kontrole vrátného. Úkol maminky splnil špičkově – i přes drobnou stresovou nehodu v kalhotách.