Na železničních přejezdech v Čechách vyhaslo loni zbytečně 37 lidských životů, dalších 87 osob bylo zraněno.

Vyplývá to z předběžné roční statistiky, kterou v pondělí zveřejnila Drážní inspekce.

Na přejezdech se v roce 2009 stalo celkem 227 nehod. Nejvíce se jich odehrálo v místech, kde je sice světelná signalizace, ale chybí závory. „Na těchto přejezdech riskovalo 108 účastníků silničního provozu. Při střetech pak zahynulo 23 lidí a 54 osob bylo zraněno,“ řekl Jan Kučera, náměstek generálního inspektora Drážní inspekce.

Další 103 nehod se odehrálo na přejezdech zabezpečených pouze výstražným křížem. Při střetech tady zahynulo 9 lidí a dalších 30 utrpělo zranění. Pouze pět bouraček bylo na přejezdech se závorami. I tady ale bohužel umírali lidé. „Celkem vyhaslo pět životů a tři lidé byli zraněni,“ upřesnil Kučera.

V drtivé většině případů mohou za nehody na přejezdech motoristé. Pouze v jednom případě byla spoluúčast na nehodě na straně železnice. „A to kvůli tomu, že provozovatel dráhy nedokázal v daném místě zastavit provoz po předchozím oznámení policie, že na přejezdu uvízl automobil,“ konkretizoval Kučera.

Závory nejsou samospásné

Někteří kritici přejezdů žádají, aby byly přejezdy lépe zabezpečeny. Doslova spásu vidí v instalaci závor. Ze zkušeností je však zřejmé, že nezodpovědné řidiče nezastaví vůbec nic. V Deníku již několikrát připomínal Josef Kříž, přednosta regionálního Inspektorátu bezpečnosti železniční dopravy Českých drah v Ústí nad Labem, že jsou známy i případy, kdy automobil na přejezdu narazil do boku právě projíždějícího vlaku. Čili, řidič musel zcela jasně vidět, že přes přejezd přejíždí vlak.

Nehodami na přejezdech bohužel loňská smutná statistika Drážní inspekce nekončí. Další desítky lidí loni zemřely zbytečně, když třeba přebíhaly koleje. Konkrétně v roce 2009 vlaky srazily 246 lidí. Střet nepřežilo 174 osob a dalších 72 lidí bylo zraněno.