Tři mrtví a pět zraněných na obchvatu Loun v září. Dva vyhaslé lidské životy v závěru listopadu u Libčevsi. Další mrtvý u Peruce… Celkem devět lidí zemřelo na silnicích okresu Louny v roce 2016, loňský rok tak patří podle statistik mezi ty pozitivnější. Dlouhodobě umírají lidé na cestách v regionu hlavně na nedostavěných rychlostních silnicích.

„V roce 2016 zemřelo v okrese Louny na silnicích celkem devět lidí," potvrdila informace Deníku Jaromíra Střelcová, tisková mluvčí Policie ČR v Lounech.

Tragická dopravní nehoda čtyř vozů na obchvatu LounNejtragičtější karambol se loni stal na začátku září. Byl šestý den devátého měsíce roku, podvečer. Na místě, kde se už odehrála celá řada tragédií, mrtvých tam za ta léta bylo mnoho a mnoho, na obchvatu Loun, se střetla dvě osobní auta, dodávka a nákladní auto. Bilance byla hrozivá – tři mrtví, pět lidí bylo při nehodě zraněno.

Připomeňte si: Tři mrtví a řada zraněných na obchvatu Loun!

Další dva lidské životy vyhasly v závěru listopadu u Libčevsi na Lounsku. Zemřel tam tehdy, také navečer, řidič i spolujezdec z vozidla, které narazilo do stojícího kamionu.

„Řidič osobního auta zřejmě nepřizpůsobil rychlost stavu a povaze silnice, v místě byla vyfrézovaná vozovka a platila snížená rychlost. Narazil do odstaveného tahače. Ten tam stál kvůli poruše v pravém jízdním pruhu," popsala tehdy nehodu policejní mluvčí J. Střelcová.

Psali jsme: Tragédie u Libčevsi: po nárazu auta do tahače zemřeli dva lidé

K další smrtelné nehodě loni došlo například také u Peruce, kde řidič na přehledném úseku vjel do protisměru. Střet nepřežil. A další a další… Celkem devět mrtvých…

Grafika

Přesto se rok 2016 podle odborníků zařadí ve statistikách mezi ty pozitivnější. Celkový počet nehod totiž v současnosti sice roste, jezdí více aut, více je také lehkých zranění a vyšší jsou i materiální škody, což je zapříčiněno stále se zvyšující hustotou dopravy, počty mrtvých a těžce zraněných jsou ale dlouhodobě nižší než v minulosti.

Pomáhají bezpečnostní prvky - pásy, airbagy a další, modernější silnice jsou také bezpečnější. „Hlavní příčiny trendu vidíme v tom, že se na silnicích pohybují modernější a hlavně bezpečnější auta, které lépe eliminují následky nehod," vysvětlil Jiří Ušák, šéf dopravní policie Ústeckého kraje.

Nejtragičtější byl rok 2008

Nahlédněme nyní do dlouhodobých statistik. Celkem za posledních deset let zemřelo na cestách okresu Louny 123 lidí.

V roce 2015 zemřelo na komunikacích v regionu osm lidí. Velmi tragický byl ale rok 2014, policejní statistiky mluví o 20 mrtvých. Tehdy došlo hned k několika nehodám s více mrtvými na rychlostních komunikacích. V roce 2013 bylo 8 úmrtí, v roce 2012 zahynulo 12 lidí. Rok předtím 10, v roce 2010 zemřelo na silnicích 11 lidí, stejně jako v roce 2009. Rok 2008 byl za poslední léta nejtragičtější, zemřelo 24 lidí. Rok předtím zahynulo v regionu na silnicích 10 lidí, v roce 2006 to bylo 16 a v roce 2005 20 lidí.

Obchvat Loun. Zatím jsou postavené dva pruhy, rozšíření na čtyři se plánuje v letech 2017 až 2019.Nejtragičtější nehody se v okrese Louny dlouhodobě dějí hlavně na nedostavěných úsecích silnic na Prahu. Hlavně tedy na R7 z Lounska do hlavního města, ale také na R6 z Podbořanska. Pravidelně a často tam policisté evidují karamboly s více mrtvými.

Nedostavěné silnice jsou přetížené

Hustota dopravy na rychlostních komunikacích už totiž dlouho výrazně převyšuje čísla, na které byly stavěny. Bezpečně předjíždět se tam ve dvoupruzích téměř nedá a někdy řidiči příliš riskují. Silnici lemuje mnoho a mnoho křížků. „Jsou hodně přetížené, kapacitně už vůbec nestačí, často tam dochází k velmi tragickým nehodám. A zbytečně. Zabránit tragédiím by jednoznačně pomohla dostavba rychlostních silnic. Čtyři pruhy, mimoúrovňová křížení, svodidla. Jedině to zabrání čelním střetům a fatálním následkům. Kde máme směrové rozdělení a čtyři pruhy, tam je velmi málo smrtelných nehod, statistiky to jasně dokazují," přeje si urychlenou dostavbu frekventovaných silnic Jiří Král, vedoucí dopravních policistů v okrese Louny.

Pozor u Smolnice

Velmi nebezpečný je například právě nedokončený obchvat Loun, rovný úsek „svádí" k předjíždění, i když je tam zakázáno, ve velkých rychlostech tam pak dochází k čelním střetům. Nebo přechody ze čtyřpruhu na dvoupruh. Vůbec nejnebezpečnějším úsekem v regionu je podle odborníků odbočka na Smolnici na silnici I/7 na Prahu. „Prakticky každý týden tam máme vážnou nehodu. Někdo chce ve velkém provozu odbočit, přibrzdí a jiný řidič nedobrzdí, zezadu do něj vrazí, navíc ho někdy odhodí do protisměru. Jsou to velmi ošklivé čelní střety," popisuje situaci Král.

„Říkáme to pořád dokola, ale šoféři musí dávat vždy dobrý pozor. Zbytečně neriskovat, nepřeceňovat se, jezdit s rozvahou a rozumem, jinak jsou nebezpeční," dodává Jiří Král.