Mžourám, víčka se přivírají, jsem unavený. Už nepomáhá ani protření očí. Je horko, do cíle zbývá jen kousek, to přece dojedu. Prásk! Ve vteřině se vše změní. Stačí kratičký mikrospánek a přejedete do protisměru nebo ven ze silnice… Podobných karambolů se během horkých letních měsíců na silnicích regionu stává mnoho, policisté o prázdninách evidují více nehod.

„Během léta je pravidelně nehod o něco více než v jiných měsících. Lidé spěchají, jsou unavení z horka a podobně. Také letos o prázdninách šla nehodovost nahoru,“ potvrzuje šéf lounské dopravní policie Jiří Král.

Běžně lounští dopravní policisté za měsíc evidují kolem stovky nehod. Od začátku července do 21. srpna letošního roku zaznamenali už 223 karambolů. Loni za stejné období to bylo 219 nehod.

„Bohužel, máme během léta i dva mrtvé. Jednoho motorkáře, který kvůli nepřiměřené rychlosti vjel do protisměru a střetl se čelně s protijedoucím vozidlem. Druhý případ se stal u Velemyšlevsi, auto tam narazilo do stromu,“ vypočítává smutnou bilanci Král. Celkem zatím během letošního roku zemřelo na silnicích okresu Louny pět lidí.

Během července a srpna došlo také k jednomu těžkému zranění, lehkých bylo 46. Vyšší jsou oproti loňsku škody. Za červenec a 21 srpnových dní to loni bylo 12,7 milionu, letos se částka vyšplhala na 13,1 milionu.

Nepozornost za volantem

Nejčastější příčinou prázdninových nehod je podle šetření policie nevěnování se řízení, tedy různá nedobrždění, špatné reakce, telefonování, ale také mikrospánek, přejetí do protisměru nebo ze silnice a podobně. Z 223 havárií se tak stalo ve 101 případech.

Na této statistice se podepisuje i počasí. „Horko se určitě také projevuje na chování řidičů, jsou unavenější. Šoféři jsou ve vedrech podrážděnější, dávají méně pozor,“ říká Král.

Odborníci radí nikdy nevyrážet na cesty unavený. Vždy je lepší si odpočinout, přijet o něco později než způsobit tragédii. „Jezdit bezpečně, dodržovat předpisy a hlavně řídit odpočatý. Pokud člověk cítí únavu, měl by okamžitě na chvíli zastavit, protáhnout se, napít se. Dělat přestávky. Pokud šofér cítí únavu, neměl by vůbec řídit. Jsou to zbytečné tragédie. Důležité je také co nejbezpečnější auto, moderní ochrana dokáže hodně zmírnit následky nehody,“ radí šéf krajské dopravní policie Jiří Ušák.

Na dalším místě v prázdninových statistikách nehod figurují nehody nezaviněné řidičem, například střety se zvěří. Souvisí to hlavně se sklizněmi, které zvěř vyruší, a ta pak hledá bezpečnější úkryty a často migruje přes silnice. V 31 případech může za letošní letní karamboly šoférova příliš rychlá jízda. Následují nedání přednosti a špatné předjíždění.