Ačkoliv počet dopravních nehod na silnicích Ústeckého kraje za první čtvrtletí letošního roku není vyšší než loni, mrtvých je o 12 více.

Přibylo i lehce zraněných.

Škody vzniklé na vozidlech také stouply proti roku 2007. Jen těžce zraněných bylo o něco méně než loni.

Podle vedoucího severočeské dopravní policie Jiřího Ušáka počet smrtelných dopravních nehod je proti minulému roku vyšší pouze o jednu, ale celkový počet úmrtí je vyšší kvůli tragédii na Lounsku, kde v jednom okamžiku zemřelo osm mužů v dodávce. Ta se 13. února večer střetla s kamionem u Panenského Týnce.

Lounsko má nejvíce obětí v kraji

Proto od počátku roku evidují na Lounsku celkem 10 mrtvých, nejvíce v celém kraji. Na druhém místě s třemi mrtvými na silnici je okres Děčín. Většina ostatních okresů má v evidenci dvě nebo jednu smrtelnou nehodu. Pouze Litoměřicko při počtu 477 dopravních nehod nemá v evidenci jediného mrtvého.

Nejvíce dopravních nehod bylo evidováno na Ústecku – 612. V Ústí jako krajské metropoli s nejhustším dopravním provozem bylo nejvíce nehod v kraji, ale většinou šlo naštěstí o pokřivené plechy. Tento faktor je významný také v Teplicích. „Zhruba polovina nehod vzniká na parkovištích a nedodržováním vzdálenosti při jízdě,“ komentoval Ušák situaci ve městech.

Vyšší rychlost

Na Litoměřicku bylo za 1. čtvrtletí nejvíce těžce zraněných – 16, o jednoho více než na Lounsku. Vyšší počet těžce i lehce zraněných především na Litoměřicku, ale i na Lounsku je dán do značné míry tím, že v těchto okresech dochází k dopravním nehodám při větší rychlosti. V průměru kolem 4 % viníků dopravní nehody je přistiženo s alkoholem za volantem. Nejvíce viníků bylo v prvním čtvrtletí přistiženo na Děčínsku – 5 % a nejméně na Mostecku – 2,37 %, což představovalo v Mostě sedm osob.

Policisté v průměru v okresech Ústeckého kraje přistihli mezi viníky 20 až 23 osob s alkoholem v krvi. Výjimku tvořil pouze Lounsko s 12 přistiženými osobami za celé čtvrtletí.

Podle dopravního psychologa Jiřího Seidlice dojde v nejbližších týdnech k proměně situace na silnicích. Otepluje se, objeví se ve větší míře na silnicích cyklisté, motorkáři a chodci. „Dosud komplikovalo řízení vozidla mokro, sníh a námraza. S oteplením začínají zarůstat zatáčky vegetací a některé budou proto méně přehledné. Bude třeba větší ostražitost kvůli motorkám, protože ve zpětném zrcátku motorka představuje jen přehlédnutelný malý bod, také při předjíždění nemusíme dobře odhadnout rychlost, kterou se k nám blíží protijedoucí motocykl,“ uvedl Ušák.

Dodal, že dosud není čas na výměnu zimních gum za letní. Ten nastává pokud je venku stálá teplota kolem sedmi stupňů Celsia.