Cyklokrosaři se pilně připravují na blížící se svoji sezonu, která vyvrcholí koncem ledna Mistrovstvím světa 2010 v Táboře.
Pro náš region velmi úspěšný sport má v posledních letech dva reprezentanty ČR, když pravidelným účastníkem světových šampionátů je podbořanský Kamil Ausbuher a v závodech Světového poháru startuje také lounský Jan Chrobák, který na MS v Elite jel před třemi roky v Belgii, zatímco v posledních dvou MS byl náhradníkem.
Ausbuher do nové sezony změnil dres. Loni pátý z M ČR oblékal barvy Exe, ale nyní je v Prodoli teamu, ačkoliv o něj byl zájem v Belgii. Chrobák, jemuž na začátku léta vyvrcholily zdravotní problémy, a zdá se, že jsou konečně vyřešeny, zůstává nadále členem Johnson Controls AŠ Mladá Boleslav. Oba budou opět usilovat o nominaci do reprezentačního týmu především v úvodních závodech Českého poháru, které začnou již v září a pojedou se také v Podbořanech i Lounech.
„Do začátku mistrovství světa nám zbývá 191 dní a výstavba táborského areálu je v plném proudu,“ informuje Ivana Průchová z Agentury Cyklistika s.r.o. „Jen v červnu byla stavba na pár dní pozastavena kvůli konání Her IV. letní olympiády dětí a mládeže ČR, neboť mladí cyklokrosaři měli první možnost vyzkoušet si zkrácenou trať pro následující MS.“
Staví novou trať i zázemí pro MS
Celá výstavba nedaleko rybníku Komora u sídliště, kde se již konalo MS 2001 a jelo se několik závodů SP (jeden vyhrál Kamil Ausbuher a jednou tu byl třetí!), začala začátkem března výkopovými a terénními pracemi. Budova již má plastová okna, dokončuje se hrubá stavba, dělníci nahazují vnitřní omítky a během několika dní začnou i s venkovní fasádou.
„V nové budově se v přízemí plánuje restaurace, která během MS bude sloužit jako restaurace pro partnery šampionátu. V horním patře kanceláře pro organizátory a během MS i pro Mezinárodní cyklistickou unii. Po skončení MS budou moci zájemci navštívit saunu či relaxační centrum nebo jen zajít do restaurace.“
V sousedství vyrůstá cyklistický ovál, který bude měřit 1200 metrů při 6 metrové šířce. U něj vznikne i venkovní posilovna, na níž kovové konstrukce jednotlivých strojů nahradí přírodní materiály. „Volnočasovou nabídku doplní i tři hřiště pro různé míčové sporty či kurty na plážový volejbal. Areálem povede také naučná stezka pro děti – sluneční stezka. Kolem odpočinkové zóny vzniknou náspy, které dotvoří krajinu a zároveň při závodech poslouží jako tribuny. Zóna bude volně přístupná, areál nebude oplocený. Podobný projekt je zatím na jihu Čech ojedinělý,“ může se chlubit I. Průchová.
Proti původní cyklokrosové trati odpadne průjezd kolem Kauflandu i silniční pasáže na sídlišti a tím se ulehčí dopravě během šampionátu. Provoz sice bude omezen, ale ne v takové míře jako při Světových pohárech.
Generálkou bude mistrovství ČR
Start a cíl se posune do dolní části stávající tratě. Okruh povede podél dolní části rybníku Komora, kde se změní směr jízdy. Bude se jezdit po směru hodinových ručiček a současně se využije dvou stávajících výběhů. Navíc přibude podjezd a nadjezd, vyřeší se i tím otázka dvojitého depa a především závodníci musí mít depo po pravé straně, což dosud v Táboře nikdy nebylo a byly k tomu výtky ze strany UCI.
„Z prostoru louky bude pro diváky okruh téměř zcela přehledný. K tomu budou moci diváci sledovat závody na čtyřech velkoplošných obrazovkách. Prvním závodem, který se na novém okruhu pojede, bude začátkem ledna 2010 mistrovství České republiky 9. ledna,“ pokračuje naše průvodkyně z agentury. „Pro diváky je zajištěno 6 velkokapacitních stanů, v nichž v každém bude ve spolupráci s rádiem Blaník i postaveno malé podium a cyklokrosovým fanouškům v přestávkách budou pouštět hudbu čeští i belgičtí „D´jové. V Táboře očekáváme návštěvnost až 50.000 diváků, která byla na předchozích třech šampionátech.“
Na návrhu cyklokrosové tratě se podíleli i nejlepší čeští závodníci Zdeněk Štybar a Radomír Šimůnek. Trať je proto navržena tak, aby vyhovovala především českým závodníkům, aby dokázali obhájit 6 medailí z posledního MS v Táboře v roce 2001. To byl také z pohledu České republiky nejúspěšnější šampionát v historii cyklokrosu.