Po kritice vozového parku nových autobusových dopravců v hejtmanství začínají někteří z nich s razantní obnovou autobusů. Společnost ČSAD Slaný už vyslala na linky první dva nejmodernější linkové autobusy Mercedes Benz emisní třídy Euro 5, který splňuje nejpřísnější světové ekologické předpisy. „Letos těchto autobusů získáme pro Ústecký kraj dvanáct, v příštím roce pak třicet devět,“ uvedl ředitel společnosti ČSAD Slaný Karel Vodička.

Razantní obnovení vozového parku

Autobusy nakupuje společnost Icom Transport, která sdružuje několik dopravců v celé zemi. Ta hodlá razantě v následujících letech obnovit svůj vozový park – nakupuje celkem 600 nových autobusů v celkové hodnotě 3,5 miliardy korun. „Jezdíme třeba na Litoměřicku, jsou tam krásná historická města,“ vysvětluje Vodička jeden z důvodů, proč chce dopravce používat ty nejmodernější autobusy.

Dopravní podnik Ústeckého kraje, s nímž se kraj loni rozešel ve zlém, přitom vlastnil jeden z nejmodernějších vozových parků v Evropě. Současným autobusovým přpravcům pak horzí vysoké pokuty, pokud na silnicích v regionu budou lidi vozit ve starých a nevyhovujících autobusech.

Ústecký hejtman Jiří Šulc říká, že kraj ve smlouvách o zajištění dopravní obslužnosti firmám přesně stanovil, jak mají jejich autobusy vypadat. Nejdůležitějším kritériem je podle hejtmana stáří vozů. Ve smlouvách se dopravci zavázali, že do května 2008 nebude žádný z autobusů starší než 12 let a jejich průměrné stáří nepřesáhne deset let. Do konce května 2009 pak žádný autobus vozící lidi v Ústeckém kraji nebude v provozu déle než deset let a průměrné stáří vozů nepřekoná osm let.

Pokuty už padly

První pokuty už padly. Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova, Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova a společnosti Severočeská dopravní a BusMat z Lounska budou muset na pokutách zaplatit celkem 1,54 milionu korun.