Rostoucí nezaměstnanost mění návyky lidí. Čím dál tím více začínají dojíždět za prací mimo své bydliště. A to dokonce i za hranice kraje, kde se nachází jejich domov.

Podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) se denně vydává za prací leckdy i do poměrně vysoké vzdálenosti 256,6 tisíce Čechů. To je více než pět procent lidí v produktivním věku. Počet vyjíždějících za prací je však ve skutečnosti daleko vyšší. Průzkum totiž opomenul lidi, kteří pracují v blízkém příhraničí, například v Německu nebo v Rakousku, ale bydlí doma, případně za prací vyjíždějí do zahraničí na delší dobu.

Za jízdné se vydává i tisíce korun

Množsví cestujících zaměstnanců přitom poslední dobou kvůli krizi podstatně narůstá. To potvrdil i ředitel odboru statistik trhu práce ČSÚ Dalibor Holý. „Je například znát, že se podstatně více lidí stahuje za prací třeba do Prahy, kde je více práce než v jejich regionu,“ řekl Deníku Holý. Podle dat dostupných na webu ČSÚ se od posledního šetření počet takto dojíždějících lidí zvedl o více než 45 tisíc.

Lidé k tomuto kroku často přistupují i přesto, že je dojíždění vyjde poměrn draho. „Většinou sice jezdím o něco levněji, ale jsou i autobusy, se kterými mě cesta od nás do Prahy vyjde i na 71 korun,“ říká pětadvacetiletá Lenka M. z Loun. Měsíčně tak vydá za jízdu i pár tisíc korun. „Ale vyplatí se to, v Lounech bych práci nesehnala, a když, tak daleko méně placenou,“ říká Lenka.

Lenka je navíc typickým představitelem skupiny lidí, kteří cestují za prací jinam, než bydlí. Je mladá a vzdělaná, právě tak jako podstatná část jejích „spolutrpících“.

Dojíždějící za zaměstnáním přes hranice kraje se totiž v řadě faktorů odlišuje od průměrného českého zaměstnance.

Většinou putují mladí lidé

Jsou třeba daleko mladší. Téměř polovina z nich nedosáhla ani 35 let věku, zatímco podíl stejné věkové skupiny na celkové zaměstnanosti je zhruba třetinový.

Jsou také daleko vzdělanější. Téměř 30 procent z nich má vysokoškolský diplom. Celkový poměr graduovaných zaměstnanců, je přitom v Česku 17 procent.

„Důvod, proč daleko více dojíždějí právě tyto skupiny je celkem nasnadě,“ říká analytik Petr Dufek z ČSOB. Mladší lidé zatím nejsou příliš usazeni a rodiny si teprve zakládají, takže nepotřebují tolik volného času.

„Vysokoškoláci jsou přitom na trhu práce žádanější a když dostanou motivující nabídku z jiného. byť i hodně vzdáleného města, než bydlí, tak se jim dojíždění vyplatí,“ dodává Dufek.