Pořídit výpisy z rejstříků je v mnoha městech a obcích jednodušší. Úřady rozšířily své služby občanům díky systému Czech POINT.

Na jednom úřadě tak mají lidé možnost získat výpis z katastru nemovitostí, výpisy z obchodního, živnostenského a trestního rejstříku. Systém využívá čím dál tím více lidí.

V Lounech systém obsluhuje 11 lidí. Pracoviště naleznete v budově radnice v informačním centru, které je označeno logem projektu, matrice a v kanceláři ověřování podpisů. V budově v ulici Pod Nemocnicí je to na ústředně, na evidenci obyvatel a na živnostenském úřadě. „Denně pracovníci průměrně obslouží pět až deset klientů. Nejčastěji lidé požadují výpis z rejstříku trestů,“ uvedla Eva Šafrová z lounského městského úřadu.

„Na podatelně se vydávají výpisy z katastru nemovitostí, obchodního rejstříku a neveřejné části živnostenského rejstříku. Cena za první stránku výpisu je 100 korun a za každou další stránku 50 korun. Nejvíce si lidé chodí pro výpis z rejstříku trestů, ten stojí 50 korun, je o něj možné žádat na matrice nebo v kanceláři evidence obyvatel. Denně obsloužíme průměrně 5 lidí,“ informovala Simona Bláhová z Městského úřadu v Postoloprtech.

Lidé chtějí hlavně výpisy z rejstříků

V Podbořanech využívá Czech POINT průměrně deset lidí denně. „Na živnostenském odboru vydávají výpis z obchodního rejstříku a živnostenského rejstříku. Na matrice a evidenci obyvatel pak výpis z rejstříků trestů,“ dodala Monika Zernerová, vedoucí odboru vnitřních věcí.

Systém Czech POINT se rozšiřuje také na obecních úřadech. Službu nabízejí v Cítolibech, Hřivicích, Lenešicích, Libčevsi, Líšťanech, Lubenci, Měcholupech, Panenském Týnci a Tuchořicích. „Projekt Czech POINT přináší značné ulehčení komunikace se státem. V některých situacích bude stačit dojít pouze na jeden úřad. V konečné fázi projektu by občan mohl své záležitosti vyřizovat i z domova prostřednictvím internetu,“ uvádí se na webových stránkách projektu.

Elektronický podpis moc lidí zatím nevyužívá

Elektronický podpis usnadňuje lidem komunikaci s úřady. V praxi to znamená, že prostřednictvím certifikátu mohou lidé z domova přes počítač vyřídit například daňová přiznání, faktury nebo ohlašovací povinnosti. V současné době však této možnosti moc lidí nevyužívá. „Běžní občané využívají možnosti elektronické podatelny spíše sporadicky, často odesílají podání aniž by měli elektronický podpis, nechápou správně princip elektronického podání. Obecně stále dávají spíše přednost osobnímu kontaktu s úředníky,“ uvedla Eva Šafrová z lounského městského úřadu.

Stejný poznatek mají na městských úřadech v Postoloprtech i Podbořanech. „Elektronický podpis lidé nevyužívají. Kontaktují spíše přímo úředníky,“ uvedla Simona Bláhová z podatelny MÚ Postoloprty. „U nás lidé také elektronický podpis nepoužívají,“ dodala Monika Zernerová z podbořanského úřadu.