Severočeské závody AGC zvládají pokles poptávky po stavebním skle i díky změně výrobního programu. V něm získává stále větší místo interiérové sklo, kterému přicházejí Češi na chuť.

Podle personálního ředitele firmy Libora Sehnala se během ekonomické recese dostal podíl interiérového skla na tržbách na 10 až 12 procent. Lidé z firmy si pochvalují, že Češi sklem při zařizování bytů začínají nahrazovat keramické obklady a další materiály.

Česká pobočka japonského koncernu AGC, soustředěná okolo hlavního výrobního závodu v Teplicích, má roční tržby okolo 11 miliard korun a asi 1500 zaměstnanců. Dosud se soustředila hlavně na ploché stavební sklo a skla do automobilů, jejich výpadky během hospodářské recese kolem roku 2009 aspoň zčásti pokryla výroba do interiérů. Ploché sklo z teplického závodu se dál opracovává na zrcadla nebo lakovaná skla v závodě v Kryrech na Podbořansku, kde pracuje zhruba 150 lidí.

„Interiérová skla se dostávají do popředí, víc se o nich ví, víc se o nich mluví. Přišlo se s většími formáty, dají se s tím obkládat stěny v kancelářích i kuchyních,” řekla Klára Soukupová z AGC. Cena materiálu přepočtená na metr čtvereční je podle ní zhruba na úrovni lepších obkladů a i s instalací se náklady pohybují od tisícikoruny výš. Nejčastější využití je zatím spíš na stavbách, kde mají architekti méně omezený rozpočet, tedy zejména v administrativních a komerčních budovách, stále častěji se ale začíná objevovat i v domácnostech.

Během recese se propadla výroba stavebního skla o zhruba 20% a AGC muselo propouštět. Právě interiérová skla výpadek částečně nahradila, nyní tvoří 10 až 12 procent tržeb firmy v Česku.