Zavřené obchodní kanály namířené rovnou ke koncovým zákazníkům dolehly v plné síle především na střední a menší vinaře. „Neprodáváme, specializujeme se totiž na přímý prodej zákazníkům a na vinařské slavnosti a farmářské trhy. Nic z toho se ale letos nekonalo. Ve sklepě nám tak oproti běžným letům zůstalo asi sedmdesát procent neprodaného vína,“ sdělil neradostně Marek Štýbl z vinařství Vitis Moravia v Křepicích na Břeclavsku.

Ročně vyrobí kolem patnácti tisíc litrů vína, letos se mu ale zásoby ztrojnásobily. Vína totiž vyrábí jen zčásti svých vinic, zbytek úrody prodává dalším vinařům. „Letos měli všichni hroznů dost, nikdo je nechtěl, a také mají vinaři sklepy plné z loňska. Abych úrodu nevyhodil musel jsem nakoupit další nádoby na víno, takže ho letos budu vyrábět padesát tisíc litrů. Jen ještě sehnat odbyt. Kdyby vláda zavřela lidi potřetí asi bychom zkrachovali,“ dělal si starosti Štýbl.

Místo příjmu, zvýšené investice do reklamy a posílení e-shopu částečně pomohly Jiřímu Hortovi ze stejnojmenného vinařství v Dobšicích u Znojma. „Do propagace jsme letos investovali mimořádné peníze, rozdávali jsme víno zdarma a posílili jsme e-shop. Ten se stal letos nejsilnějším prodejním kanálem,“ hodnotil majitel Vino Hort, které ročně vyrobí v tuzemsku na šedesát tisíc lahví.

V první jarní vlně přišel zhruba o třicet procent obvyklého prodeje, teď ho zachraňují Vánoce. „Teprve v listopadu se vracíme do normálu díky firmám, které kupují víno, jako vánoční dárky pro zaměstnance a obchodní partnery. Vyčkávaly ale do poslední chvíle,“ oddechl si Hort.

Prodej v supermarketech se zvýšil 

Podle Marka Líbala ze stejnojmenného vinařství z Horních Dunajovic na Znojemsku dolehla covidová opatření hlavně na malé a střední vinaře. „Na rozdíl od přímých prodejních kanálů se zvedl prodej ve velkých supermarketech, kam dodávají velcí výrobci. Nám vypadly restaurace a vinotéky, ale také vinařské a turistické akce, na nichž prodáváme přímo koncovým zákazníkům. Ti ale nenakupovali tolik jako v jiných letech. Jsme ve ztrátě možná i dvaceti procent oproti normálu,“ srovnával Líbal, který ročně vyrábí kolem padesáti tisíc litrů vína.

Tržby rodinného vinařství Špalek, které hospodaří ve vinicích na Kraví Hoře u Znojma zachránili jihomoravští turisté. „Odpadla nám Praha a Karlovy Vary, kam vína dodáváme, ale v létě nás zachránila jižní Morava a turisté, kteří letos přijeli do Znojma. I tak jsme asi v desetiprocentní ztrátě,“ uvedl Marek Špalek.

Specializace na přírodní a naturální vína se zřejmě naopak vyplatila Zuzaně Bukovské z Bořetic z vinařství Tři Čtvrtě. Přestože i ona měla na jaře obavy. „Pravda je, že vše se zpomalilo, když odpadli gastro odběratelé. Ale naopak se otevřela prodejní okýnka a lidé v nich nakupovali. Dnes mám vyprodáno. Nejspíš díky právě přírodním vínům, která vyhledává určitá skupina zákazníků a mají mě v hledáčku,“ myslí si mladá vinařka, která nedávno převzala malé vinařství po otci.

Podle ní je všechno zlé k něčemu dobré. „Měla jsem víc času na samotná vína,“ zhodnotila vinařský rok v covidu Bukovská.