Krajský soud v Českých Budějovicích uznal žalobu slovenské Všeobecné úverové banky (VÚB) pro zmatečnost v insolvenčním řízení s lounskou vagónkou Heavy Machinery Services (HMS). Podle rozsudku měl o insolvenci rozhodovat jiný soudní senát, soud nyní musí ustanovit jiného soudce. Spory kolem jednoho z největších bankrotů v Česku, který se týká lounské strojírenské firmy, tak mají další pokračování.

Všeobecná úverová banka je jedním z největších věřitelů zkrachovalé lounské vagónky, která se dříve jmenovala Legios. „Od samotného počátku upozorňujeme na podezřelé skutečnosti, které provázejí toto insolvenční řízení. Jsme rádi, že nám nyní soud dal zapravdu a vyhověl naší žalobě," řekl ředitel firemních restrukturalizací VÚB Vladimír Horváth. „Soud potvrdil, že předmětný senát nikdy neměl insolvenci HMS řídit a přidělení insolvenčního návrhu bylo v rozporu s rozvrhem práce," dodal.

Dluh je téměř 3,3 miliardy

Vagónka dluží více než 320 věřitelům téměř 3,3 miliardy korun. „Všeobecná úvěrová banka využívá řadu obstrukčních praktik, kterými se snaží ochromit a zdržovat reorganizační proces v Heavy Machinery Services," řekl Michal Donath, který HMS mediálně zastupuje.

Rozhodnutí soudu nemá podle Donatha vliv na práce ve firmě. „Na zásadních poměrech se však nic nemění, věřitelský výbor i nadále podporuje proces ozdravení společnosti," uvedl Donath. HMS podle něj v současné době zaměstnává přes 400 lidí a disponuje dostatečným objemem exportních zakázek i pro rok 2016.

Vagónka Legios se do problémů dostala na podzim 2013, kdy na ni podala návrh na insolvenční řízení VÚB kvůli více než dvousetmilionové pohledávce.

Častá změna jména

Společnost se během krátké doby několikrát přejmenovala a českobudějovický soud vyhlásil v březnu 2014 její úpadek. Pohledávky do řízení v celkové výši 3,285 miliardy korun přihlásilo celkem 322 věřitelů.

Společnost se několikrát přejmenovala z Lostru na Legios, pak na Industry Plant LG a nakonec na Heavy Machinery Services. V Lounech nyní vyrábí pod obchodním jménem Legios Loco. Další závody má společnost v Nymburce a v Horním Slavkově. Vyrábí lokomotivy a železniční vagóny, zabývá se také jejich opravami a revizemi.

Dění ve společnosti také prověřuje protikorupční policie. Ta už přes čtyři roky vyšetřuje údajné daňové úniky, ke kterým mělo docházet při obchodování s komponenty pro opravy železničních vagonů.

Radka Fialová