Lounský Legios zahájil sériovou výrobu lokomotiv v licenci německé firmy Voith. První tři stroje Voith Maxima 30 CC by měly být nejsilnější dieselové lokomotivy, které se kdy na českém území vyráběly. Na koleje se zřejmě dostanou ještě letos. První z nich už je prodaná, informoval mluvčí firmy Tomáš Jelínek.

Licence platí pro středoevropský trh. Cena jedné lokomotivy této kategorie se podle informací ČTK pohybují až okolo 100 milionů korun. Legios chce lokomotivu prodávat pod obchodním názvem Legios General.

Stotřicetitunový kolos s výkonem 2750 kilowattů už jeden v Česku jezdí, nese ale výrobní štítky Voithu. Jde o vzorový kus pro sériovou výrobu. Voith by měl do Loun dodávat motory a hydraulické převodovky, zbytek dílů a celkovou montáž už si bude zařizovat Legios sám. „Výroba byla zahájena podle plánu. Prodali jsme již první lokomotivu a další tři jsou v procesu výroby. Nyní čekáme na podpis kupních smluv,“ uvedl ředitel společnosti Radek Rybáček. Odběratele zatím nekonkretizoval.

Legios letos začal vyrábět i dva nové typy nákladních vozů; čtyřnápravový výsypný vagon řady Faccns byl vyroben v počtu 96 kusů pro německou firmu HVLE. Mezinárodní operátor cisteren Nacco si pro změnu objednal 95 cisternových vozů Zacens s nerezovým kotlem. Aktuálně firma jedná i o dalších dodávkách.

Výrobce používá název Legios od minulého roku. Předtím používal tradiční, ale pro cizince obtížně vyslovitelnou zkratku Lostr, tedy Lounské strojírny. Firma začala v roce 1998 vyrábět nákladní vagony, předešlých 125 let různá drážní vozidla jen opravovala. Tržby se v předešlých letech pohybovaly okolo 1,8 miliardy korun. Pokud půjde vše podle plánu, mohl by podnik začít nabírat další zaměstnance, jichž má nyní okolo osmi set.

V říjnu 2010 začala Legios vyšetřovat policie kvůli údajným daňovým únikům. Podle tvrzení firmy se ovšem za podezřením skrývá konkurent, který se snaží o její nepřátelské převzetí.