Dopravní strojírenství patří k oborům, které zasáhla hospodářská recese velmi silně, ale lounský výrobce nákladních vagonů Legios už hlásí obrat k lepšímu. Ředitel firmy Radek Rybáček letos očekává větší tržby i zisk.

Někdejšímu Lostru letos pomohlo proniknutí na italský trh a příští rok by měl být ještě optimističtější. Ze dvou nových hal by měly začít vyjíždět licenčně vyráběné lokomotivy Voith Maxima, určené pro střední a východní Evropu.

Firma vloni utržila asi 1,9 miliardy korun a přestože na železniční výrobce dolehla krize nejvíc až letos, Lounští se tváří optimisticky.

„Letos očekávám mírné navýšení jak obratu, tak zisku. Bude to i díky italské zakázce pro firmu Ambrogio z Lombardie, kterou jsme získali v letošním roce,“ řekl ředitel Legiosu Rybáček. Do Itálie by měl Legios dodat 100 šestinápravových kontejnerových vozů. Podle informací ČTK a cen panujících na trhu by měl objem zakázky dosáhnout asi 500 milionů korun.

Prestižnější akce ovšem Legios teprve čeká. Připravuje sériovou výrobu dieselhydraulických lokomotiv, na něž získal v lednu licenci od německé společnosti Voith.

Nejsilnější lokomotiva světa

Šestinápravový a stotřicetitunový kolos Voith Maxima se vyrábí v několika motorizacích a ta s výkonem 3600 kilowattů je vůbec nejsilnější dieselovou lokomotivou na světě. Legios by měl být licenčním výrobcem pro země bývalého východního bloku, vyjma postsovětských.

Lokomotivu už Legios prezentoval na červnovém veletrhu Czech Raildays, ale jednalo se jen o vzorový kus od německého výrobce. V současné době se připravuje sériová výroba. „První vyrobený kus bude představen (na konci září) na mezinárodním veletrhu InnoTrans 2010 v Berlíně. Další lokomotivy, jejichž výroba se připravuje, ponesou název Legios General,“ řekl mediální zástupce firmy Michael Donath.

V Lounech se zatím bude vyrábět jen slabší verze 30 CC o výkonu 2750 kilowattů, i tak ovšem půjde o nejsilnější dieselovou lokomotivu, která se kdy na českém území vyráběla. Přestože se po krachu ČKD výroba dieselových lokomotiv v Česku omezila jen na malé posunovací stroje či na modernizace starších vozidel, valná většina strojů půjde podle Donatha do zahraničí. Podobně velké a výkonné dieselové lokomotivy se totiž v tuzemských podmínkách v historii příliš neosvědčily.

Pokud půjde vše podle plánu, mohl by Legios začít nabírat další zaměstnance, jichž má nyní přes 800, což je o něco méně než v minulých letech. Forma přitom začala s vlastní výrobou až v roce 1998, předešlých 125 let jen opravovala vagony. Tržby se v předešlých dvou letech pohybovaly okolo 1,8 miliardy korun.

čtk