Na českých kolejích se od jara zřejmě objeví netypická lokomotiva. Lounský železniční výrobce Legios zahájí provozní testy prvního stroje Maxima 30 CC, vyráběného v licenci německé společnosti Voith.

Více o plánu čtěte zde


Z vyjádření firmy vyplývá, že by lokomotiva během testů mohla jezdit v nájmu u některého z dopravců. Sériová výroba dalších by měla začít během prvního čtvrtletí, řekl mluvčí firmy Michael Donath. Stotřicetitunový kolos s výkonem 2750 kilowattů bude vůbec nejsilnější dieselovou lokomotivou, která se kdy na českém území vyráběla.

Sériová výroba se podle Donatha intenzivně připravuje a začít by měla už během prvního čtvrtletí. „V současné době probíhá zaškolení a zácvik strojvedoucích, opravářských týmů a techniků,“ řekl. Voith by měl do Loun dodávat pouze motory a hydraulické převodovky, zatímco zbytek dílů a celkovou montáž už si bude zařizovat Legios sám. Licence platí pro středoevropský trh. Cena jedné lokomotivy této kategorie se podle informací ČTK pohybuje až okolo 100 milionů korun.

Legios už vystavoval lokomotivu pod vlastním obchodním názvem Legios General v červnu na ostravském veletrhu Czech Raildays. Podle železničního serveru K-report se jednalo ještě o vzorovou lokomotivu vyrobenou v německém Kielu a pouze polepenou logy českého výrobce, firma to ale odmítá. „Již tehdy se jednalo o první lokomotivu z vlastní výroby,“ prohlásil Donath.

První smlouva je před podpisem

V době, kdy se bude sériová výroba rozbíhat, by se měla první lokomotiva objevit v běžném provozu, zřejmě ve službách některého z českých dopravců. „Nyní probíhají četná obchodní jednání, která se v první fázi soustřeďují především na možnosti uplatnění lokomotivy formou pronájmu. První smlouva stanovující podmínky financování a servisu je těsně před podpisem,“ řekl Donath.

Výrobce používá název Legios od minulého roku. Před tím používal tradiční, leč pro cizince obtížně vyslovitelnou zkratku Lostr, tedy Lounské strojírny. Firma začala v roce 1998 vyrábět nákladní vagony, předešlých 125 let různá drážní vozidla jen opravovala. Tržby se v předešlých letech pohybovaly okolo 1,8 miliardy korun. Pokud půjde vše podle plánu, mohl by podnik začít nabírat další zaměstnance, jichž má nyní okolo devíti set.

Jan Beránek