Společnost Lostr v Lounech rozšiřuje svoji výrobu.

Už nebude vyrábět pouze nákladní vagony a cisterny, nově to budou i dieselové lokomotivy.

Výrobní haly budou opouštět nejvýkonnější nákladní lokomotivy Maxima. Společnost uzavřela kontrakt s německou firmou Voith, v úterý 12. ledna došlo k podpisu smlouvy.

„Jde o exkluzivní kontrakt. Společnost Voith se rozhodla expandovat do zemí bývalého východního bloku kromě států bývalého Sovětského svazu. V našich halách budeme vyrábět nejdříve prototyp lokomotivy Maxima, v příštím roce už přejdeme na komerční výrobu,“ uvedl generální ředitel Lostru Radek Rybáček.

První části prototypu budou hotové v květnu, celá lokomotiva by mohla být sestavena na konci roku.

Se svými 3600 kW patří 135 tuně těžká diesel hydraulická lokomotiva Maxima mezi nejvýkonnější ve světě.

Kompletní výroba v Lounech

Lokomotivy se budou kompletně vyrábět v Lounech. Voith dodá tři komponenty – motor, převodovku a rozvodovou skříň. Ostatní díly jako podvozek a rám vyrobí lounský Lostr. Další součásti lokomotivy bude firma poptávat u různých dodavatelů.

Lostr zaměstnává 820 zaměstnanců, další desítky lidí bude právě kvůli rozšíření výroby přijímat. Zaměstnanci budou školeni v Německu. Na konci ledna by první z nich měli odjet do Kielu.

Lokomotivy vyráběné firmou Voith v německém Kielu směřují do zemí západní Evropy, ty z Loun mají jít do zemí východního bloku. Už nyní firma Lostr investuje do rozšíření výrobních linek, v budoucnu dojde i k výstavbě nové. Kvůli výrobě prototypu lokomotivy se staví dvě nové haly.

Lostr očekává díky tomuto kontraktu nárůst tržeb o padesát procent v příštím roce, v dalších letech pak dokonce o sto procent. Podle prvních odhadů dosáhl výrobce vagonů za loňský rok tržeb kolem 1,9 miliardy korun. V roce 2008 tržby činily 1,8 miliardy korun.

Lostr se pere s krizí trochu jinak

Společnost chce v příštích letech investovat jak do rozvoje firmy, tak i do lidských zdrojů. Zatímco kvůli finanční krizi se firmy po celé republice potykaly a potýkají se značnými existenčními problémy, Lostr se s ní vypořádal po svém. „V loňském roce klesla poptávka po kontejnerových vozech, na což jsme se reagovali rozšířením výroby cisternových vozů,“ doplnil R. Rybáček. Lostr chystá rozšířit výrobu i vozů na potraviny a sypké materiály.

Firma loni vyrobila přes tisíc kusů různých nákladních železničních vozů, provádí i jejich opravy a rekonstrukce. Pro letošek Lostr podle jeho ředitele počítá s přibližně stejným objemem výroby vagonů, produkovat se ale budou vozy náročnějších na práci.

Společnost Lostr patří k největším v regionu. V Lounech působí 137 let. V roce 2008 změnila vlastníka. Všechny akcie získala firma Aliafin, a. s. Hlavní činností společnosti je výroba železničních nákladních vagónů a opravy a modernizace železničních vozů a lokomotiv.

(mst, čtk)