Tyto komunikace spravují kraje a výběrem mýtného získají finance na jejich opravu. Nákladním společnostem se to ale nelíbí. Už po zavedení mýtného na dálnicích musí platit i čtyřikrát více. Hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc uvedl, že zpoplatnění může vrátit kamiony z vesnic na dálnice. Kraj také ušetří stamilionové výdaje, které ročně investuje do opravy komunikací nižších tříd. A lidé ve vesnicích, přes které si kamiony zkracují cestu, si oddechnou.

Podle Karla Hanzelky z ministerstva dopravy se uvažuje nad tím, že peníze za mýtné půjdou rovnou do rozpočtu krajů, které tyto komunikace nižších tříd spravují. „Výnosy z mýtného kraji ušetří mnohé výdaje,“ uvedl Jiří Šulc. Technický ředitel nákladní společnosti Četrans Luboslav Ujčík však považuje zavedení mýtného za velmi nešťastné. „Pro pekaře nebo pivovary to bude znamenat obrovský nárůst nákladů,“ řekl. Po zavedení mýtného na dálnicích musí společnost Četrans hradit ročně o 22 milionů více. Za mýtné v cizině platí měsíčně firma asi 4,5 milionu, pouze však na dálnicích. Zavedení mýtného na komunikacích II. a III. tříd povede ke zvýšení cen pečiva, piva či jiných výrobků.

Například společnost Drinks Union k distribuci svých výrobků využívá zejména silnice nižších tříd. „Zvýšení nákladů se dříve nebo později promítá v ceně finálního výrobku,“ uvedl mluvčí Drinks Union Josef Vejlupek. Silnice nižších tříd by neměly hlídat mýtné brány, jako je tomu na dálnicích, ale družice. Podél tisíců kilometrů komunikací nižších tříd není možné stavět mýtné brány, uvedl Karel Hanzelka.

„Jestli budou platit na silnicích II. a III. tříd mýtné i autobusy, se ještě nerozhodlo,“ dodal. Ústecký kraj vlastní přes 3 700 kilometrů silnic. Letos do opravy silnic investuje minimálně 285 milionů korun. Loni to bylo 469 milionů korun, částka schválená pro letošní rok by se ale měla ještě zvýšit.