Sedět doma a přes internet sledovat stav svých daní? To není hudba budoucnosti – v Česku už od loňska fungují. Daňové informační schránky. Zdarma si ji může pořídit každý, spíše ji ale ocení lidé, kteří podávají daňová přiznání či musí platit daň z nemovitosti.

O schránku se musí požádat

Daňovou informační schránku – kterou má v současnosti již více než 1 100 Severočechů – ale nezřídí finanční úřad sám od sebe; je třeba o ni požádat. To mohou zájemci udělat přes internet; i v tomto případě odpadá návštěva finančního úřadu. „Na stránkách Ministerstva financí je odkaz. Tam je žádost o zřízení daňové informační schránky i přihláška k nahlížení, které je třeba vyplnit a odeslat,“ popisuje Anna Jesenská z Finančního ředitelství v Ústí nad Labem s tím, že finanční úřad poté vydá rozhodnutí.

„Ve schránce se člověk dozví, kolik má zaplatit na daních, kdy má zaplatit, jestli něco nedluží, navíc schránka obsahuje vždy veškeré údaje i z ostatních finančních úřadů v zemi,“ dodala Jesenská. Pokud tedy někdo například platí daň z nemovitosti a má majetek na různých místech v Česku, ve schránce najde všechny údaje. Aktualizace probíhá denně.

Podmínkou je ověřený elektronický podpis

Kdo chce o zřízení Daňové informační schránky požádat, musí mít ale nutně zřízený zaručený elektronický podpis. „Ochrana údajů ve schránce je zajištěna právě vazbou na zaručený elektronický podpis,“ říká ředitelka Finančního ředitelství v Ústí nad Labem Jana Janoušková.

Zaručený elektronický podpis ale lidem nevydá finanční úřad. Získat ho mohou třeba na poštách. „Zájem lidí o něj roste. Je třeba vyplnit na internetu elektronický formulář a přinést ho na poštu třeba na disketě či na cédéčku,“ vysvětluje postup mluvčí České pošty Dita Václavíková s tím, že poplatek činí 190 korun. Elektronický podpis vydává v Česku 74 pošt. Jejich seznam je na internetu.