Boj s úřady, narůstající a nepřehledná administrativa či legislativní nejistota – to jsou nejčastější problémy, které trápí severočeské podnikatele a živnostníky.

Podnikatelé jsou nejistí

Většina námi oslovených živnostenských úřadů v Ústeckém kraji na otázku, na co si živnostníci nejčastěji stěžují, odpověděla, že na velkou administrativní zátěž a na neustále se měnící legislativu. „Nazval bych to legislativní nejistotou,“ říká daňový konzultant Milan Zavřel z Rumburku. „Podnikatelé si nejsou jistí, zda budou od příštího roku platit za své zaměstnance nemocenskou, či zda začnou platit registrační pokladny,“ upozorňuje na dva problémy.

Registrační pokladny měly původně fungovat od letošního ledna. Termín byl o rok posunutý. Podnikatelé teď neví, zda si budou muset registrační pokladny pořídit, nebo je vláda smete ze stolu. Pokud ne, čeká je investice kolem deseti tisíc korun, včetně zvládnutí mnohastránkového zákona, jak je používat.

Zákony se neustále a zásadně mění

Kromě neustále měnících se zákonů – živnostenský zákon patří mezi ty, které se mění nejčastěji – trápí živnostníky i špatná provázanost úřadů. „Stěžují si také na to, že musí dokládat odbornou způsobilost u řemeslných živností,“ uvedla Jiřina Scholzová z Obecního živnostenského úřadu Teplice.

Pokud chce tedy někdo podnikat v jiné živnosti než volné, musí doložit, že k tomu má odbornou způsobilost. Pokud ne, musí si podnikatel stanovit odpovědného zástupce. Jenže situace je ještě složitější. „Například absolvují rekvalifikační kurz a pokud nemají čtyři roky praxe, nemohou podnikat bez odpovědného zástupce. U těch, co jsou čerstvě vyučení v oboru, nemohou podnikat bez tří let praxe,“ upozorňuje Scholzová.

Od nového roku mají právnické osoby další starost navíc – roční uzávěrku včetně dalších dokumentů přijímá totiž ústecký krajský soud pouze elektronicky. Znamená to, že firmy musí všechny dokumenty převést do elektronické podoby. Na své náklady.