Co přinese příchod Nexen Tire do Triangle? Kolik lidí zaměstná, najde je na trhu práce? Přijde levná pracovní síla ze zahraničí? Kolik zaplatí stát na investičních pobídkách, získá kraj kompenzace za slevu na pozemcích? Deník zodpoví otázky a odpovědi kolem příchodu obří investice na Žatecko.

Ve středu 25. června budou v Praze podepsány smlouvy, příchodu Nexenu, po třináctiměsíčním vyjednávání, už nebude nic bránit. Kdy ale skutečně začne jihokorejská firma vyrábět pneumatiky v zóně Triangle? „Vše bude záviset na připravenosti Nexenu a součinnosti dotčených úřadů. Zahájení výroby se tedy může pohybovat mezi dvěma a třemi lety od začátku projektu," prozradila Adéla Tomíčková, tisková mluvčí CzechInvestu, který o investici vyjednával.

Příchod investora může pohnout s nezaměstnaností

Okresy Louny, Chomutov a Most patří dlouhodobě mezi ty s vysokou nezaměstnaností. Sehnat v regionu práci není vůbec nic lehkého. Nexen přitom plánuje zaměstnat na začátku tisíc lidí, poté možná i více. Co to bude znamenat pro trh práce v okrese Louny? „Příchod každého nového zaměstnavatele je pro náš region dobrá zpráva. Příchod takto velkého investora je dvojnásob dobrou zprávou a bude to jistě mít vliv na náš pracovní trh. Zatím však nelze odhadnout, jak velký vliv to bude, nová místa mají vzniknout zhruba za dva roky," odpověděl na dotaz Deníku Josef Pavlátka z Úřadu práce Louny.

O kvalitní pracovníky bude jistě zájem mezi firmami, mohou si je přetahovat. Mohl by příchod nového investora zvednout mzdy v regionu? „Vždy je v tomto směru dobrá konkurence mezi firmami. Ano, i my předpokládáme, že o kvalitní pracovníky bude velký zájem. Záleží na každé nové firmě, jak svoje pracovníky zaplatí. Zda nabídne víc, než okolní firmy a tím pádem k ní budou pracovníci přecházet, nebo zda nabídne mzdy obdobné a bude se snažit získat lidi ve vlastních výběrových řízeních," pokračoval Pavlátka.

Bude dost kvalifikovaných pracovníků?

Tisíc lidí je hodně. Najde je Nexen v okrese Louny a okolí? Nebude mít problémy, zvláště v některých profesích, dobré pracovníky sehnat? „Ano, tisíc lidí je skutečně hodně. Navíc se dá předpokládat, že v delším časovém horizontu těchto míst bude ještě více a zároveň mohou vzniknout nová pracovní místa ve firmách na firmu Nexen výrobně navázaných. Nepředpokládáme však, vzhledem k velikosti našich tří okresů (Louny, Chomutov, Most – pozn. red.) a množství nezaměstnaných v nich, že by běžné provozní zaměstnance firma nesehnala," myslí si. „Pochopitelně některé specifické profese může být těžší obsadit, ale bude to samozřejmě i například otázkou výše nabízených mezd," pokračuje zástupce úřadu práce.

„Pokud se s námi firma spojí a sdělí nám své konkrétní požadavky, jsme schopni zajistit potřebné rekvalifikace, uspořádat výběrová řízení na úřadu práce, inzerovat u nás jejich poptávku po konkrétní pracovní síle," řekl Deníku zástupce úřadu práce. Problém může být s vysoce technickými a odborně zaměřenými profesemi či s vrcholovým managementem.

Ze začátku tisíc lidí, nakonec možná i přes dva tisíce. Opravdu se neobáváte příchodu levné pracovní síly ze zahraničí do regionu? „Pokud se jedná o občany z Evropské unie, příchod levné pracovní síly úřad práce neovlivní, v takových případech nevydáváme žádná povolení pro zaměstnání cizinců. Nějaký masivní příchod levné pracovní síly však nepředpokládáme. Nestalo se tak ani v případě firmy TPCA v Kolíně, která nyní zaměstnává již přes tři tisíce zaměstnanců a další stovky v současné době nabírá," je optimistou Josef Pavlátka.

Velkou motivací jsou pobídky

Zóna Triangle dlouhé měsíce bojovala i investici s lokalitami jinde v ČR, ale i v zahraničí. Ve hře byly byly balkánské státy, dlouho byla favoritem zóna v Polsku. Po dlouhém vyjednávání CzechInvestu ale nakonec zvítězil Triangle, také kvůli investičním pobídkám od státu. Co všechno stát slíbil firmě? „Pobídky budou ve výši pěti procent investičních nákladů, přispějeme také na na každé vytvořené pracovní místo (cca 200 tisíc korun na jedno místo – pozn. red.) a zavázali jsme se uhradit čtvrtinu nákladů na rekvalifikaci zaměstnanců," uvedl Jan Mládek, ministr průmyslu a obchodu České republiky.

Investiční pobídky pro Nexen Tire budou v řádech stamilionů. Vláda je přesvědčena, že se pobídky bohatě vrátí – na zaměstnanosti i dalším rozvoji regionu. „Přislíbená státní podpora má formu slevy na dani z příjmů právnických osob po dobu deseti let, hmotné podpory na pořízení hmotného majetku, hmotné podpory na vytvořená pracovní místa a hmotné podpory na školení zaměstnanců. Vše dle zákona o investičních pobídkách. Jejich konkrétní výše bude zveřejněna po podpisu investiční smlouvy," upřesnila Adéla Tomíčková z CzechInvestu.

Zóna Triangle zvítězila ve velké konkurenci mimo jiné i proto, že Ústecký kraj nabídl pozemky pro továrnu za jedno euro za metr čtvereční, běžná cena je přitom až 400 korun za metr čtvereční. Kraj nyní za výraznou slevu a nalákání investora, které by mohlo pomoci vyřešit palčivou otázku zaměstnanosti v regionu, žádá vládu o kompenzace v řádech stamilionů na další rozvoj zóny a okolí. „Je nezbytně nutné, abychom podpořili zaměstnanost v Ústeckém kraji. Proto i kraj by měl získat určitou kompenzaci," slíbil premiér České republiky Bohuslav Sobotka. Kompenzace veřejně podpořil také Jan Mládek, ministr průmyslu a obchodu.

Investiční smlouva mezi společností Nexen Tire a zástupci České republiky budou podepsány ve středu 25. června kolem patnácté hodiny v Hrzánském paláci v Praze.

Nexen? Světový výrobce pneumatik

Okres Louny – Společnost Nexen Tire Corporation patří k největším světovým výrobcům pneumatik, teď se chystá vybudovat továrnu i v průmyslové zóně Triangle na Žatecku.

Firma Nexen Tire byla založena v roce 1942, sídlo má v jihokorejském Jangsanu. V tamním závodě a v čínské pobočce zaměstnává tisíce lidí. Do Evropy chce expandovat kvůli dodávkám několika tamním automobilkám, tři jsou například přímo v České republice.

Pneumatiky Nexen používá například česká automobilka Škoda na několika svých modelech. Pneumatiky od této firmy používají i Kia a Hyundai, tedy automobilky, které mají své závody v České republice. Nexen dodává i do Volkswagenu. Společnost vyváží své výrobky do 130 zemí, v roce 2012 vykázala čistý zisk 2,5 miliardy korun.

(hd, čtk)