Galerie Benedikta Rejta v Lounech zahájí vernisáží v sobotu 23. února v 16 hodin výstavu Vladislava Mirvalda, na které se návštěvníci mohou seznámit s malířovou krajinářskou tvorbou předcházející jeho proslulému geometrickému období.

Vladislav Mirvald měl odmala vztah k přírodě, tato láska byla rozvíjena dále při studiu výtvarné výchovy na vysoké škole v Praze, kdy profesor Martin Salcman vyučoval Mirvalda a jeho spolužáky Zdeňka Sýkoru a Kamila Linharta tradiční krajinomalbě v plenéru. České středohoří lákalo k výpravám do přírody, proto Mirvald a přátelé pořádali výlety do okolní krajiny Loun a pod vedením právě Martina Salcmana malovali v přírodě.

Mirvald byl již jako malý chlapec zvyklý jezdit na kole nejprve kolem Mostu a pak v jinošských letech v Lounech a přilehlém okolí. Jako dospělý se vydával na kole na výlety za rybařením a malováním. Na začátku 60. let Mirvald působil jako odborný asistent na pedagogické fakultě v průmyslovém Ústí nad Labem, ale nelíbilo se mu tam: bydlel u chemičky, která ho v noci znepokojovala svými dýmy, a navíc ho obtěžovala i kádrová situace na vysoké škole, která mu nevyhovovala vzhledem k jeho antikomunistickým postojům.

O prázdninách na kolo a malovat

Proto, když přijel z Ústí domů do Loun, hlavně o prázdninách, usedal na kolo a jel do Obory za svým přítelem Bořivojem Lůžkem a maloval řeku Ohře, vegetaci kolem řeky a České středohoří. O Lůžkovi a kamarádství říkal: „Bez kamarádů to v životě nejde. To by byl život prázdný.“ Lůžek mu byl velice blízký: „Jeho činorodý duch dokázal naplnit celé Louny. Nebál se cokoliv říci komukoliv.“

Mirvald chodil s Lůžkem na ryby, v Lůžkově domě měl schované své malířské náčiní. Výsledkem jejich přátelství byla již sgrafitová výzdoba Lůžkova domu z roku 1958 a v letech 1962-1963, kdy působil na vysoké škole v Ústí, cyklus krajin Ohře. Tento celek představuje aktuální výstava v Galerii Benedikta Rejta v Lounech.

Akvarely, pastely i oleje jsou malovány pod vlivem fauvismu Henriho Matisse, abstraktní zjednodušení formy je vyjádřeno černou konturou a barevnost Mirvaldových děl je expresionistická. Výstava je určena všem zájemcům, kteří se chtějí seznámit s tím, jak Vladislav Mirvald interpretoval svůj vztah k Ohři a k Českému středohoří s místní vegetací i faunou. Je to vztah plný lásky a životního optimismu. Výstava potrvá do 11. května letošního roku.

Veronika Zboranová