Řekl to jeho mluvčí Zdeněk Neusar s tím, že jasno bude po provedení geotechnického průzkumu a projektu sanace sesunutého svahu u Litochovic na Litoměřicku a jeho okolí. Svah o rozměrech 200 krát 500 metrů se na rozestavěnou dálnici nad obcí Litochovice sesunul 7. června. Náklady na odstranění sesuvu se budou pohybovat v řádech stovek milionů až miliardy korun.

Podle Neusara dělá investor, tedy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), vše pro to, aby se termín dokončení dálnice nemusel znovu posunout. „Do zpracování projektu sanace sesuvu nelze stanovit, zda bude mít jeho odstraňování vliv na prodloužení lhůty výstavby," řekl Neusar.

Vedení Ústeckého kraje chce hned po ustanovení vlády jednat s novým ministrem dopravy. „Myslíme si, že dnešní technické možnosti jsou natolik dobré, že ten svah se dá sanovat, tedy všechna ta místa, kde by mohl ujet," řekl hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM). Kraj podle něj chce, aby se se sanací začalo nejpozději na jaře 2014.

V rámci geologických průzkumů mají být provedeny kontrolní vrty a sondy, odborníci mají rovněž určit rozsah území, které bude nutné sanovat, a připravit dokumentaci k získání územního a stavebního rozhodnutí k provedení samotných sanačních prací.

Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňují ekologové ze sdružení Děti Země, podle kterých už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, upozorňovala řada geologů na hrozící riziko sesuvů půdy. Variantu 3,5 kilometru dlouhého tunelu Kubačka zamítlo v roce 2005 i Zastupitelstvo Ústeckého kraje, které odmítlo změnit územní plán. „Po osmi letech hodnotit, jestli to bylo, nebo nebylo dobře, není jednoduché, možná jsme se tenkrát mohli bavit, zda vyhovět geologům," řekl Bubeníček.

Dostavba chybějícího úseku dálnice měla stát asi čtyři miliardy korun, v letošním roce na ni bylo připraveno 1,7 miliardy. Dálnice D8 má spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem v Německu. O její trasu přes České středohoří se vedou už od 90. let spory a mezitím automobilová doprava na sever do Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí až 10.000 aut denně.