Na kole na Balt. Utrpení střídá euforie

Liberec - Na kole na Balt. Redaktorka Deníku ujela za šest dní 650 kilometrů

10.8.2014

ÚŽASNÁ MÍSTA lemují cestu na Balt. Kochat se můžete historickými památkami i fascinující, nekonečnou přírodou.Foto: Deník/Romana Prošková

Tak jsem se nechala vyhecovat k akční dovolené. Žádné válení u moře. Na Balt si dojedu pěkně na kole po stále populárnější mezinárodní cyklostezce Nisa Odra (Nová Ves na Jablonecku Seebad Ahlbeck/Świnoujście). Vyrážíme ve čtyřčlenné partě na horských kolech obalených stany, spacáky, karimatkami a osobními věcmi. Průměrný věk bikerů je 44 let. Průměrná denní teplota 33 stupňů Celsia. Odhodlání obrovské.

Vyjeli jsme v sobotu dopoledne z Hrádku nad Nisou. Českou část cesty, asi třicet kilometrů, jsme si odpustili, tam známe každou díru. Těšíme se na dokonale značené a hladké trasy. Oprávněně.

Na horských kolech s věčným protivětrem nevyvinete žádnou závratnou rychlost, byť jedete po rovině. Ano, cesta na Balt je snadná. Zvládne ji i dítě, po kterém ovšem nemůžete chtít, aby ujelo přes sto kilometrů denně. Nám nic jiného nezbývá, na cestu tam i zpět máme pouhý týden.

Projíždíme Žitavou, míjíme fascinující klášter Marienthal v Ostritz, kocháme se jen chvíli. Míříme do Görlitz. Pomalu jsme projeli historickým centrem a vytáhli první zásoby jídla, housky se salámem. Neustálý hlad a žízeň nás provázely celou cestu.

Vedro se stupňuje. Slunce nám praží na hlavy, když kličkujeme polemi a loukami. Ve stínu se chladíme až v lesích před Bad Muskau. V nohách 120 kilometrů. Dál už jet nechceme, hledáme první nocleh. Na stavění stanu nemá nikdo z party morálku. Chceme sprchu a postel. Asi na třetí pokus jsme natrefili na penzion, který nám vyhovoval, mimo hlavní silnici.

Ráno sedám na kolo s pořádně bolavou zadnicí a hlavou mi běží, že mám před sebou ještě pět dní šlapání. To přece nemůžu zvládnout. Zničená jsem už nyní, nevyspalá kvůli přetažení. Člověk ovšem dokáže neuvěřitelné věci, když se „zabejčí".

K problémům s bolavou zadnicí se navíc po druhém dni přidaly problémy s rukama, nemůžu přehazovat. Konečky prstů znecitlivěly, brní dodnes. Na příště si musím pořídit vyvýšená řidítka á la paní radová. Značná část cesty vede po hraničním protipovodňovém valu, chvílemi je to hrozná otrava. Jedete třicet, padesát kilometrů a pořád jen úzká cesta podél řeky. Ubíjející stereotyp, který ovšem vždy v pravou chvíli skončí. Před vámi se zničehonic objeví něco dechberoucícho, třeba pohádkový zámek nebo stádo ovcí s bačou. Dobijete baterky a jedete dál.

Poslední kilometry před cílem jsou nekonečné a do kopečků. Kde je sakra to moře?! Po šesti dnech v sedle a najetých 650 kilometrech chcete odměnu. Utrpení najednou střídá euforie, husí kůže po celém těle. Les se rozestoupil a moře spláchlo všechny útrapy. Příští rok Chorvatsko.

Kempy a penziony

Pokud máte rádi pohodlí, nechte stany, spacáky a karimatky doma. Po cestě je řada kempů, ale i penzionů, jejichž cena je na polské straně velice přijatelná. Deset euro za jednoho. V Německu je to dvacet euro i se snídaní. Jednou jsme spali v německém kempu, přičemž jsme zaplatili za dvě osoby, stan a kola 17 euro.

Stravování

Jídlo si je možné zakoupit v supermarketech. Na polské straně je to opět levnější než v Německu. Navštívit můžete nejrůznější restaurace. I když, upocený biker v restauraci… Doporučuji kebaby na německé straně. Velké, čerstvé porce za cenu jako u nás.

Cykloservisy

Cykloservisů je po cestě spousta. Ale pozor, proluky mezi městy jsou dlouhé. Čtyřikrát jsem píchla kvůli sjetému plášti. Nový jsem koupila u moře na polské straně. Kvalitní český výrobek vyšel asi na dvě stovky. Duše jsme vezli.

Dobrá rada na cestu zpětVětšina cyklistů cestuje zpět vlakem. Jízdenky si kupte na nádraží v Německu. O víkendu tam navíc mají akci, která se výrazně promítne do ceny. Ze Seebad Ahlbeck do Žitavy vyšla cesta pro jednoho na 450 Kč, i s kolem. Když jsem zjišťovala cenu u ČD ze stejného místa do Hrádku nad Nisou, cena pro jednoho vycházela na 3 500 Kč. Pozor tedy na mezinárodní dopravu.

Autor: Romana Prošková

10.8.2014 VSTUP DO DISKUSE

Ilustrační foto.

Změna ve vyhlášce dopadne na pacienty. Připlatí si více za léky

Pavel Růžička

Poslanec Růžička: chci se věnovat bezpečnosti, je to mé hlavní téma

Nový poslanec Pavel Růžička čelí soudu. Budu souhlasit s vydáním, říká

Postoloprty – V případu jde o údajně nevýhodný prodej domu v centru Postoloprt z majetku města. Růžička se na něm měl podílet coby jeden ze zastupitelů města.

Poslanec Michal Kučera z Loun svůj mandát za TOP 09 neobhájil

Louny /ROZHOVOR/ - Zisk necelých čtyř procent v rámci okresu je pro lídra krajské kandidátky jednoznačně zklamáním.

FOTBAL: Slavoj Žatec znovu prohrál a klesá tabulkou

Žatec - Domácí fotbalisté dřeli a snažili se, ale hosté z Brné stoprocentně využili své smrtící brejky.

AKTUALIZOVÁNO / SLEDUJEME ON-LINE

ON-LINE: Je sečteno. Volby v Ústeckém kraji drtivě ovládlo ANO před SPD

Ústecký kraj /FOTO/ - Sládek na policii, Horáček na koloběžce. To jsou jen některé ze zajímavostí, které jsme zachytili při volbách v Ústeckém kraji.