Pět respektive čtyři přihlášené projekty. Města v Libereckém a Ústeckém kraji patřila v letošním roce k nejaktivnějším při podávání přihlášek do celostátní soutěže Cesty městy. Odborná porota ve 13. ročníku soutěže, která oceňuje města a obce za jejich přínos ke zvyšování bezpečnosti dopravy, navštíví všechny kraje České republiky, aby ohodnotila 41 dopravních projektů různých objemů a funkcí od rekonstruovaných křižovatek přes cyklostezky až po nově vytvořené náměstí.

Letos udělí i zvláštní cenu

Soutěž vyhlašuje Nadace Partnerství, generálním partnerem je tradičně společnost Škoda Auto, která letos udělí zvláštní cenu vybranému projektu za „systematickou podporu vzdělávacích a dalších aktivit zaměřených na zvyšování dopravní bezpečnosti".

Přihlášky do soutěže Cesty městy nezasílá investor či zhotovitel stavebního opatření, ale samotná města či obce, v jejichž katastru se stavba nachází. Města tak mezi sebou soutěží o dobrou pověst, konkrétně o to, kdo se stane ostatním vzorem v péči o bezpečnost účastníků silničního provozu.

Devět projektů je ze severu Čech

S jakými projekty letos přišla severočeská města?

V Libereckém kraji v Dubé je to „Chodník Nedamovská", Hrádek nad Nisou přihlásil „Rekonstrukci lávky U Koruny", Chrastava „Lávky", dalšími jsou „Rekonstrukce komunikace Kalinova Nový Bor" a „Rekonstrukce ulice 28. října v Turnově".

Z Ústeckého kraje dorazily přihlášky s těmito projekty: z Kadaně „Cyklostezka v rámci stavby Nábřeží Maxipsa Fíka II", „Cyklostezka napříč Litvínovem + Rekreační plocha Nové Záluží Litvínov", „Rekonstrukce podchodu Most Rudolice" a „Křižovatky na silnici II/263 v průtahu Rumburkem".

Hodnocení podle čtyř kritérií

Soutěž Cesty městy hodnotí realizovaná dopravní řešení zaměřená na zvyšování bezpečnosti provozu, zkvalitňování veřejného prostoru a optimální uspořádání dopravy. Porota hodnotí přihlášená řešení podle čtyř kritérií: přínosu pro obyvatele, kvalitě provedení, inspirativnosti a originalitě a konečně širších souvislostí.

Ředitel Nadace Partnerství a člen odborné poroty Miroslav Kundrata ke kritériím dodává: „Za dobu trvání soutěže se úroveň investičních i organizačních opatření ke zklidňování dopravy výrazně zlepšila. Nicméně stále je přihlašováno málo projektů, kde se například s cyklodopravou nebo pěší dopravou počítá jako s integrovanou součástí celého dopravního řešení nejen na komunikacích, ale i ve veřejném prostoru obecně. Proto vedle přínosu pro obyvatele nebo kvality provedení přihlížíme i k nápaditosti řešení a k zohledňování širších souvislostí udržitelné mobility celého sídla," vysvětluje Miroslav Kundrata.

Michal Kadera, vedoucí vnějších vztahů Škoda Auto, doplňuje: „Z pohledu výrobců automobilů vnímáme tuto soutěž jako možnost podpořit strategické vylepšování dopravních řešení a snahu o zvýšení bezpečnosti účastníku provozu ve městech a obcích. Každý nový ročník slouží jako inspirace pro všechny soutěžící a letos byla soutěž ještě obohacena o doplňující cyklus odborného vzdělávání v dané oblasti. Vysoký zájem ze strany obcí a měst nás těší a je vidět, že ani pro ně není dopravní bezpečnost jenom prázdní fráze," uzavírá Michal Kadera.

S oceněními také vzdělávací seminář

S ohledem na typ dopravních staveb obce z celé republiky letos do soutěže nejvíce přihlašovaly opatření pro cyklisty a chodce, zklidněné ulice, rekonstruovaná náměstí či lávky a mosty. Nejvíc přihlášek přišlo z Prahy (6), Libereckého (5), Karlovarského (4), Jihočeského (4), Ústeckého (4), Středočeského (4) a Jihomoravského (4) kraje. Slavnostní vyhlášení vítězů spojené s odborným vzdělávacím seminářem proběhne u příležitosti Evropského týdne mobility dne 16. září v Semilech.

Více informací o soutěži, včetně databáze vítězných řešení předchozích ročníků, naleznete na internetových stránkách www.cestymesty. cz.

Rok 2013: Z 11 zaslaných severočeských řešení odborná porota ocenila čtyři

Za dobu trvání soutěže odborná porota zhodnotila přes 330 dopravních řešení, které přispěly ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti, zkvalitňování veřejného prostoru nebo optimálnímu uspořádání automobilové, cyklistické, pěší a veřejné dopravy.

Oceněno bylo na 75 projektů, mezi které Nadace Partnerství rozdělila finanční odměny v hodnotě přes 3,3 milionu korun.

V loňském ročníku ze severu Čech, tedy z Ústeckého a Libereckého kraje, přišlo do soutěže celkem 11 soutěžních řešení. Lávka přes Jizeru a navazující cyklostezka v Semilech dokonce získala první místo a třicetitisícovou prémii v kategorii Liniová řešení a do Hrádku nad Nisou putovala cena společnosti Škoda Auto a prémie 50 000 Kč za realizaci projektu Rekonstrukce Horního náměstí a navazujících ulic

v kategorii Plošná řešení. Čestné uznání Nadace Partnerství obdrželo řešení Sdružená pěší a cyklistická stezka Strážiště ulice Jana Švermy v Kadani, přihlášené do kategorie Liniová řešení. A také střed obce Obrnice na Mostecku ve stejné kategorii.

Pořadatel soutěže Cesty městy Nadace Partnerství se v oblasti dopravy zabývá podporou environmentálně šetrných způsobů dopravy, zklidňováním dopravy ve městech a obcích a bezpečnými cestami do škol. Každoročně vyhlašuje tuto soutěž, uděluje granty Na zelenou a nabízí své služby v oblasti plánů mobility. Více na http://www.nadacepartnerstvi.cz/doprava