Internetový podvod řeší policisté na Lounsku. „Žena z Postoloprt nabízela prostřednictvím sociální sítě k prodeji dětský hrací nočník. Byla kontaktována údajným kupujícím, který sdělil, že chce nočník zaslat přes balíkovou službu. Přes zaslaný odkaz vylákal z prodávající údaje její platební karty včetně CVV kódu. Z této karty jí pak odčerpal v deseti transakcích částku 30 tisíc korun," shrnula případ policejní mluvčí Ilona Gazdošová. 

V posledních týdnech a měsících jde o mnohokrát popsaný způsob podvodu. Sází především na nedostatečnou ostražitost budoucí oběti.

Jak to funguje

Podvodníci útočí na prodejní platformě sociální sítě vždy stejně nebo alespoň velmi podobně. Celý poměrně jednoduchý proces se spouští v momentě, kdy prodejce nabídne nějaké zboží na prodejní platformě sociální sítě. Často jde právě o věci po dětech, mnohdy o velmi levné drobnosti v hodnotě desetikorun. Na takovou nabídku prakticky obratem reagují profily, jejichž zběžná prohlídka by měla každého varovat. Jde o profily založené před několika dny až týdny, profilové fotografie nezřídka prezentují ženy vizáže modelek.

Zpráva dobrou češtinou se často dotazuje, zda "je zboží dostupné". Následuje ta nejdůležitější část - dotaz, zda lze věc poslat přes některou konkrétní zásilkovou službu, která v České republice skutečně působí. Podvodník se snaží oběť nalákat sliby, že vše zařídí a prodejce nebude mít žádné další starosti. Podmínkou je ovšem obchod přes konkrétní aplikaci domnělé zásilkové služby, kterou "kupující" prodávajícímu nutí a na kterou mu pošle odkaz. Na jiné formy nepřistoupí. 

Pokud toto prodávající akceptuje, musí do aplikace zadat kompletní údaje ke své kartě. Tím je pochopitelně pošle rovnou podvodníkovi, který pak s jejich pomocí může sahat do účtu oběti.

Policie opakovaně upozorňuje, že lidé nemají zadávat údaje o své platební kartě do žádných aplikací či platebních bran, kterými si nejsou stoprocentně jisti. Transakci lze vždy uskutečnit jinak - bezpečně a transparentně pro obě strany obchodu.