Jeden rok žaláře s podmínečným odkladem na dva roky. To je trest pro Ivetu K., která loni v lednu při nešťastné nehodě usmrtila muže, když pomáhal při předchozí dopravní nehodě. Tragická událost zasáhla jak pozůstalé, tak i samotnou obžalovanou. Trest přijala, odvolávat se nebude.

Zčásti zalesněný úsek mezi poli u Staňkovic na Lounsku tamní řidiči dobře znají. Vědí, že při nízkých teplotách se zde často tvoří námraza. Loni tam navíc čas od času vytékala voda kvůli ucpané strouze, která také zamrzala. S tím vším tamní řidiči počítali, nebyli však samozřejmě jediní, kteří úsekem projížděli.

V den tragické nehody mrzlo. Kilometry před zatáčkou v lese i za ní byly suché. Pouhých deset metrů široký pás zmrzlé vody v zatáčce však podle soudu měla řidička předvídat.

Nepředvídala. Do zatáčky vjela zhruba šedesátikilometrovou rychlostí, dostala smyk, vjela do příkopu, který ji vymrštil mimo silnici a auto se v letu převrátilo na střechu. Až když visela hlavou dolů na bezpečnostních pásech, všimla si, že okolo jsou lidé klečící u ležícího muže. Ten pomáhal u předchozí nehody, která se odehrála ve velmi podobném scénáři. Letící vůz obžalované ho srazil, po chvíli muž podlehl smrtelným zraněním. „Vyměnila bych svůj život za jeho. Nechtěla jsem to udělat, je mi vše velmi líto," plakala při závěrečné řeči u soudu Iveta K.

Vše je prý v pořádku

Za loňskou zimu se v tomtéž místě staly celkem čtyři nehody, za posledních sedm dní další dvě. Správce komunikace, Ústecký kraj, ale žádné větší nebezpečí nevidí. „V minulém roce se vjezd na pole zatrubnil, prohloubil se silniční příkop a voda z pole se odklonila do tohoto příkopu. Námraza na silnici v zimním období v tomto úseku z tohoto důvodu již nevzniká. Nyní je tedy toto místo bez závad," uvedla mluvčí krajského úřadu Magdalena Hanáčková.

Četnost dopravních nehod v místě přisuzuje kraj nezodpovědnosti řidičů. „Stále bude určité procento řidičů neukázněných, kteří nepřizpůsobí svoji jízdu stavu a povaze vozovky a navíc nerespektují svislé dopravní značení," namítla mluvčí.

Právě dopravní značení v místě, podle svědků vypovídajících u soudu, nebylo dostatečné. Značka „dvojitá zatáčka" neupozorňovala na kluzké nebezpečí. Až po smrtelné nehodě přibylo varování „nebezpečí smyku".

Jednoduchým, i když nákladným řešením, by byla svodidla. Umístit je do zmiňovaného úseku však podle mluvčí možné není. „Svodidla se umísťují, pokud je rozdíl mezi terénem a niveletou vozovky hlubší než 4 metry," vysvětlila Hanáčková.