Desítku nebo dvanáctku? Tak zněla nejčastější otázka českých výčepních při vstupu zákazníka do pivnice. Jenomže to už pomalu přestává platit. Stále větší oblibu si totiž získávají jedenáctistupňová piva.

„Je to pivo, které stojí skoro jako desítka a zároveň chutná skoro jako dvanáctka,“ říká o důvodech vyšší obliby jedenáctky šéf Svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

A dokazují to i statistická čísla. Za poslední tři roky se počet „jedenáctkových“ pivařů zdvojnásobil na úkor těch, kteří fandí spíše méně alkoholické desítce. Na tuto změnu začaly už hojně reagovat samotné pivovary.

„Jedenáctku začaly vyrábět i ty pivovary, které ji dlouhou dobu, nebo vůbec nikdy nevyráběly. Třeba Popovice, Staropramen, Gambrinus,“ vyjmenovává Veselý. „Spotřebitelé začínají preferovat plnější typy piv, a proto čím dál častěji místo klasické desítky sáhnou po jedenáctce.

V případě Staropramen 11° je tato plná chuť zvýrazněna přidáním malého množství karamelového sladu,“ popisuje Pavel Barvík, mluvčí společnosti Pivovary Staropramen. Jenomže v rámci České republiky existují poměrně výrazné krajové rozdíly.

„Například severní Morava, Mostecko, Příbramsko bývaly typicky dvanáctkové, východní Čechy zase jedenáctkové. Teď se karta mění a dvanáctku nebo dražší speciály si dopřávají zejména lidé z bohatších oblastí velkých měst jako např. Prahy,“ říká expert na pivní problematiku Daniel Šabík.

Jaká piva se v Česku pijí


Jedenáctistupňovému zlatavému moku se nejvíce daří na jihu Moravy, kde dominuje značka Starobrno, a v severních Čechách, kde se daří zejména Zlatopramenu. Když se ale podíváme na celkovou spotřebu piva na jednoho obyvatele, byť Česká republika stále vychází vítězně, počet vypitých piv se rok od roku snižuje. Přitom pivovarníci ani od letoška nepředpokládají zlepšení.

„Očekáváme pokles kvůli spotřební dani,“ dodává Jan Veselý.