V minulosti zde bývalo značné množství rekreačních objektů, některé z nich pozbyly významu po druhé světové válce. Další ránu dostala zdejší oblast od exhalací z Podkrušnohorské hnědouhelné pánve, kdy došlo k vykácení lesů.

Dnes zdejší krajina opět ožívá a nachází novou oblibu u turistů, sportovců a vyznavačů zimních sportů.

Romantická vyjížďka za sportem

Až se budete chystat do Krušných hor na Teplicku a přemýšlet o nejlepší trase, zkuste do svých plánů zahrnout projížďku Krušnohorskou železnicí.

V zimě vás vláček z Mostu či Dubí vyveze až do Nového Města nebo Moldavy, které jsou ideálním výchozím bodem pro poznávání zdejší části Krušných hor.

A cestou budete moci obdivovat nejen okolní krásnou přírodu, ale také zajímavé stavby této více než 125 let staré technické památky, jejíž historie se začala psát ve druhé polovině 19. století.

Dnes se na romantickou horskou železnici můžete vydat z Mostu, na jehož nádraží nastoupíte do vláčku Moldaváčku. Při pohledu ve směru jízdy upoutá vaší pozornost kopec s hradem Hněvínem a pak už vlak pokračuje do první větší stanice, kterou je Louka u Litvínova.

Tady se potkávají koleje dvou tratí, moldavské a druhé, vedoucí z Teplic do Litvínova. Po výjezdu ze stanice souprava začne nabírat směr levotočivým obloukem a přes zastávku Lom u Mostu míří do Oseka. Ve zdejší staniční budově se dochoval původní elektromechanický přístroj, jímž se ovládaly výhybky a návěstidla.

Pokud se tu rozhodnete pro menší přestávku, nezapomeňte navštívit rozsáhlý komplex cisterciáckého kláštera, nádhernou památku barokní architektury s hodnotnými uměleckými díly. Hned vedle budovy nádraží si také povšimněte modelu hradu Rýzmburk, k jehož zřícenině vede naučná stezka, která dostává krásného nádechu právě v zimním období.

Malebná příroda

Další významnou zastávkou na trase je Hrob. Zde se dříve rozpojovaly dlouhé nákladní vlaky na několik částí, aby zvládly náročné stoupání. Po překonání údolí po 32 m vysokém a 130 m dlouhém mostu vlak pokračuje vzhůru až do stanice Dubí, která se nachází asi 2,5 km od samotného města.

V něm stojí za vidění zejména kostel Neposkvrněného početí Panny Marie. Přímo na budově nádraží si můžete prohlédnout dřevěný model vláčku. Stanice Dubí je úvraťová, což znamená, že souprava odtud vyjíždí stejným směrem, kterým přijela a přes systém výhybek jede jiným směrem.

Za železničním přejezdem pak začne prudce stoupat po úbočí Krušných hor a po několika kilometrech zastaví v malebné obci Mikulov. Kdysi tu svou osadu založili horníci, ale dnes je obývána převážně rekreanty a svah blízkého Bouřňáku v zimě vyhledávají hlavně vyznavači zimních sportů.

Ráj všech běžkařů

Dál cesta pokračuje 334 m dlouhým tunelem, poté po mostě o délce 117 m a za dalším tunelem si vláček na chvíli odpočine ve stanici Mikulov-Nové Město. Běžkaři to odtud mají jen kousek do blízkého zimního areálu. Další úsek už není tak náročný a po překonání skalního zářezu souprava velmi mírně stoupá až do Moldavy. Tady vás možná překvapí veliká budova nádraží. Dnes je tu konečná, ale v době, kdy jezdily vlaky až do Německa, býval v Moldavě celní a poštovní úřad a odbavovaly se zde mezistátní vlaky.

Možná vás bude také zajímat, že roku 1938 tu vykonával funkci výpravčího budoucí spisovatel Adolf Branald, který své zážitky z působení na železnici popsal v díle Valčík z Lohengrina. Jeho krátkou kariéru u dráhy připomíná pamětní deska umístěná na budově a malba ve vestibulu nádraží.

Kulturní památka České republiky

Trasa trati se musela vypořádat s náročnými úskalími horského terénu a se značně proměnnou a prudce stoupající niveletou, tedy s často se měnícím sklonem kolejí. Připomeňme také, že mezi Mostem a Moldavou překonává výškový rozdíl téměř 500 m.

Proto je její součástí řada mostů, mostků, propustků, náspů a tunelů, dokazujících mimořádnou technickou vyspělost stavitelů trati. Ne nadarmo byl úsek mezi Loukou u Litvínova a konečnou stanicí prohlášen roku 1998 kulturní památkou ČR.

Proto nasedněte do vláčku Moldaváčku a vydejte se do Krušných hor do středisek zimních sportů.

Zpracoval Michal Švec