Schváleno, potvrzeno! Žatec byl úspěšný v boji o dotaci na kompletní rekonstrukci autobusového nádraží a okolí. Za čtyřicet devět milionů má místo současného zastaralého a chátrajícího areálu, který dělá spíše ostudu, vyrůst moderní a reprezentativní terminál.

„Současné nádraží je ostuda. Autobusy využívá hodně lidí, současné je nevyhovující, nové bude jistě pěkné,“ vítá zprávu o milionech na nové nádraží jedna z cestujících Jana Sýkorová. Po změně k lepšímu volají cestující v Žatci dlouhodobě, kritizují současný stav.

Musí se pospíchat

Žatec musí ale pospíchat, kompletně hotovo má být do podzimu 2015, jinak by město muselo peníze vracet. Nové vedení Žatce potvrdilo, že rekonstrukci podporuje a chce ji uskutečnit.

Existuje však také jedno ale… Vedení radnice chce ještě rychle posoudit, zda se oprava stihne, aby se město nedostalo do problémů. „Shodli jsme se, že chceme pokračovat v současném projektu, chceme zrekonstruovat autobusové nádraží, které je opravdu ve špatném stavu,“ potvrdil pro Deník Miroslav Šramota, žatecký místostarosta.

„Musíme být ale hodně opatrní a pospíchat, akce musí být podle dotačních podmínek dokončena někdy na přelomu září a října. Je to hodně blízký termín, pokud bychom ho nestihli, museli bychom peníze vracet. Chceme určitě rekonstrukci udělat, musíme ale zhodnotit rizika, zda se to dá stihnout. Pokud ano, určitě se rekonstruovat bude,“ dodal Miroslav Šramota.

Upraveno bude i okolí nádraží a hradby

Podpora nového vedení Žatce přitom nebyla samozřejmá. Jeden z nových radních, konkrétně Karel Krčmárik, totiž dříve vystupoval proti projektu. Zdál se mu v této podobě příliš nákladný.

Za devětačtyřicet milionů ale nebude opraveno jen nádraží, změnou má projít i okolí. Odvodnění by mělo například pomoci často vyplavené ulici Pod Střelnicí, projekt řeší také rekonstrukci části hradeb. Zveleben bude celý prostor okolo nádraží.

A jak by mělo nové autobusové nádraží vypadat? Zachován má být kruhový vzhled. Zázemí, včetně čekárny a toalet, má vzniknout v nové budově ve tvaru opevněné bašty. Odjezdová stání a jejich okolí mají být zastřešená.

Projekt se musel v minulosti upravovat, konkrétně zmenšovat, radnice se totiž nedohodla s majitelem jednoho pozemku. Nyní už je dokumentace dopracována, terminál je jen na pozemcích města.

O novém nádraží se mluví už několik let

O vybudování nového či opravě stávajícího autobusového nádraží se v Žatci mluví už dlouhá léta. Existovaly plány na stěhování k vlakovému nádraží, mluvilo se o umístění v ulici Jaroslava Vrchlického nebo blíže sídlišti Jih. Nakonec ale zvítězila varianta nádraží nestěhovat, zanechat ho přímo v centru města a kompletně ho opravit.

Výbor ROP Severozápad, díky němuž se už v Žatci například za desítky milionů opravují papírny nebo za více než 200 milionů vznikl Chrám chmele a piva, podpořil na konci roku 2014 celkem čtyřiadvacet nových projektů. Žatec na rekonstrukci nádraží dostane z evropských fondů 41,6 milionu, zhruba osm milionů korun pak doplatí z vlastní kasy. Podpořena bude například také rekonstrukce plaveckého bazénu v Ústí nad Labem za 150 milionů nebo modernizace autobusového nádraží v Litoměřicích za 50 milionů. Celkem v roce 2014 žadatelé poslali na ROP Severozápad 1332 projektů za 45 miliard korun. Schváleno k realizaci bylo nakonec 484 akcí za 22 miliard.